Venstres løfter til eleven

Norske elever scorer fortsatt lavt på internasjonale tester. 9000 ufaglærete jobber som lærere i skolen. I 2020 regner SSB med at vi mangler 11.000 lærerårsverk. Norsk skole skal være en av verdens beste, og bygge på kunnskap og kompetanse i alle ledd. Vi er langt unna målet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skole, utdanning, undervisning, lærer, elev

Foto: Microsoft

Venstres svar er en storsatsing på læreren, som er den viktigste faktoren for at hver enkelt elev skal kunne bli sett, få økt kunnskap og nå sine mål. Vi vil heve lærerens status gjennom økte krav til kompetanse og en rendyrking av lærerrollen.

Konkret betyr det femårig lærerutdanning, rett og plikt til videreutdanning og fagkrav for å undervise i alle fag på alle trinn. De ufaglærte skal også ha del i et faglig løft. Vi skal redusere skolebyråkratiet og ha flere yrkesgrupper inn i skolen slik at læreren får tid til å være lærer. Vi skal ha på plass nasjonale rekruteringsplaner med forpliktende måltall, og sørge for at skolen er attraktiv for fagutdannede og dyktige seniorer som fortsatt har mye å bidra med.

Pub. Venstres medlemsmagasin 02/13
LIBERAL