Vil ha tre språkfag fra femte klasse

Mathias Fischer, tredje stortingskandidat for Venstre i Hordaland, mener undervisningen i tredjespråk begynner for sent i norsk skole.

– I en stadig mer globalisert verden, øker viktigheten av språkkunnskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Mathias Fischer

Foto: Marie Røssland

Norsk næringsliv har stort behov for flere språkkyndige. Språkkunnskap er en berikelse for det enkelte menneske, gir frihet til å kunne bevege seg over landegrenser og store muligheter i arbeidslivet, påpeker han.

– Jeg mener vi bør ha språkopplæring i fransk, spansk og tysk allerede fra femte klasse, fordi det er viktig at en lærer språk ordentlig når en først skal lære det, sier Fischer.

Han mener dagens tredjespråkundervisning, som starter i åttende klasse, blir for overfladisk.

– Jeg tror du må være veldig interessert og glad i språk for å gjøre det godt i disse fagene med den modellen vi har i dag. Dessuten begynner vi kjapt med gramatikk og teori, og det gjør at folk mister interessen, selv om språk kan være veldig gøy, understreker Fischer.

Mykere start
Han tenker tidligere innføring av tredjespråk vil være gunstig, både ved at elevene får lære over flere år, og at læringsmetodene i barneskolen kan vekke språkinteressen hos unge.

– Det er ikke snakk om å lage et teoritungt barneskolefag, men en mykere start. En kan se tegnefilmer på det aktuelle språket, for den saks skyld, sier han.

Skole, utdanning, skrive

Foto: Microsoft

Svekker ikke mattefaget
Stortingskandidaten mener flere språk ikke vil gå ut over de elevene som allerede synes norsk og engelsk er vanskelig. Snarere tvert imot:

– Det vil gi økt interesse og en mykere start til andre språk, så språkkompetansen vil øke. Et høyere språktimeantall vil heller ikke gå ut over naturvitenskapelige fag. En blir ikke dårligere i matte av å lære språk, hevder han.

EU-språk bør læres først
Selv om globaliseringsaspektet er blant Fischers argumenter for flere måter å uttrykke seg på, mener han EU-landenes språk bør komme før kinesisk og russisk, EUs største handelspartnere.

– Vi vil selvsagt jobbe for å styrke andre fremmedspråk i skolen, men tror i første omgang det er beste å forbedre undervisningen i tysk, fransk og spansk, som er de mest utbredte. Dessuten er Norges største handelpartner EU, og å kunne kommunisere på språkene i unionen er viktig.

Slik Fischer ser det, er en slik omlegging i språkundervisningen helt innen rekkevidde ved et eventuelt regjeringsskifte til høsten.

– Jeg tror det er veldig realistisk. Det er nok noe vi fint kan få med oss Høyre på, siden de vil se næringsverdien som ligger i fremmedspråk, uttaler han.

Les hele saken på side 8 i Bergensavisen mandag 8. juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**