Innlegg: Lite gjennomtenkte politiske vedtak

I forbindelse med nok en artikkel i EUB om uverdige forhold i eldreomsorgen har Eidsvoll Venstres leder og medlem i utvalg for oppvekst og levekår, Kjersti Almåsvold idag et åpent brev til fungerende ordfører Terje Teslo (SP) på trykk som leserinnlegg i EUB. Les det her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Lite gjennomtenkte politiske vedtak

Skal vi akseptere at ukloke politiske vedtak tar nattesøvnen og verdigheten fra eldre og syke mennesker?

Selv i Eidsvoll, er det unødvendig at folk skal være nødt for å sove bak et forheng i en daglistue, med mindre de ønsker det selv. Så dårlig stilt er det ikke med oss.

Iflg EUB lørdag 6.7, har våre nabokommuner ledige plasser vi kan leie og det er mulig å bo to personer på ett rom. Det kan ikke være politikerne som skal bestemme at det er bedre å bo bak et forheng på daglistuen, enn å dele rom med en annen syk person for en kort periode. Det er en utfordring for kommunene at de store sykehusene er så kostbare at vi må sendes hjem før vi er i stand til å ta vare på oss selv. Som lokalpolitikere kan vi likevel ikke akseptere at verdigheten skal fratas folk på denne måten. På sykehus kan vi ikke kreve enerom. Det er derfor ikke urimelig at vi også i rekonvalesensperioden må dele rom med andre, for en kortere periode. Vi må skille mellom det som egentlig er et sykehusopphold og det som er et langvarig pleiebehov. Rommene på Vilberg er dessverre ikke godt egnet for å deles, men det kan likevel være et bedre alternativ enn dagligstuen. Jeg tillater meg å utfordre fungerende ordfører Terje Teslo til å legge fram alternative løsninger for de det gjelder og deres pårørende. Iflg EUB foreligger følgende muligheter; dele rom deler av døgnet og ellers tilby omsorgsfulle løsninger som gjør at alle føler seg ivaretatt og verdig behandlet eller leie plass hos våre nabokommuner.

Kjersti Almåsvold

Foto: Beth Lien

La oss slippe flere oppslag av denne typen. Det er ikke nødvendig hvis vi ikke vil. Ikke skyld på dumme politiske vedtak. Det er mennesker dette handler om, som selv kan fortelle hvilken løsning de mener er best, selv når det ideelle ikke er mulig.

Gjør noe i dag ordfører!

Kjersti Almåsvold
lokallagsleder Eidsvoll Venstre

Les gjerne kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug (V) sitt innlegg i kommunestyret i forbindelse med behandlingen av en egen sak om situasjonen i helsesektoren, 18.juni.
Kjersti Almåsvold hadde et innlegg i EUB 15.juni om tiltak i forbindelse med situasjonen i helsesektoren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**