Mandag hadde Odvar Spongberg (Ap) fra Ringsaker et slikt innlegg i GD om E6-utbyggingen der han viser til EØS-reglene om internasjonale anbud og om konkursen i det østerrikske Alpine Bau. Denne måten å bygge veg på vil til slutt vil bli betydelig dyrere, får vi vite. Spongberg presterer dessuten å anklage de borgerlige partiene for fiaskoen, fordi "høyresiden i norsk politikk har i mange år sagt at dette er løsningen for å få bygd mer veg". Men det er da virkelig den sittende regjering som bygger E6 på denne måten, er det ikke? Vi har jo ikke hatt regjeringsskifte ennå. Det er de rødgrønnes prestisjeprosjekt Spongberg her omtaler! Han må gjerne mene at det er ille om det blir flere slike prosjekter (jeg er ikke uenig), men da bør han kanskje heller be om en ny samferdselsminister? Snakk om å møte seg selv i døra!
Dagen etter kommer sjøfareren Jan P. Hammervold (Ap) fra Lillehammer med en salve mot Høyres iver etter å bygge veg med bompengefinansiering. Han har en lengre avhandling om hvor mye byråkrati som skapes rundt bompengeselskapene og hvor mye penger som havner "i private lommer og skaper mengdevis av arbeidsplasser som ikke produserer noe som helst til fellesskapet". Jeg får faktisk et inntrykk av at han er imot bompengefinansiering, for han spår at et regjeringsskifte vil gi et bompengefinansiert byråkrati vi ikke har sett maken til. Neimen om jeg vet hva han egentlig mener. Uansett så var det vel ikke en eneste bomstasjon på E6 mellom Lillehammer og Oslo for åtte år siden. Nå er det allerede mange og det eneste som er sikkert er at blir denne regjeringen sittende, så blir det mange flere! De er allerede planlagt. Det er bare å sjekke nasjonal transportplan.
Dersom de to herrene virkelig ønsket å komme med noe nytt i forhold til samferdselssektoren, noe som ville redusere belastningen på eksisterende E6, noe som ville spart mange liv, noe som ville spart oss for arealkrevende vegbygging i fruktbare jordbruksområder, noe som ville spart miljøet i flerfoldige tiår fremover og redusert klimagassutslippene betraktelig, noe som ville gitt kommende generasjoner bedre konkurransevilkår, noe som faktisk ville lønt seg også økonomisk, – ja da skulle de prioritert høyhastighetsbane mellom Oslo og Trondheim. Så skulle de sagt rett ut at firefelts motorveg må vente. Men det gjør de nok ikke.
Samferdselspolitikk handler om å tenke helhet og sammenheng. Bompengefinansiering av hovedvegene våre rammer næringslivet hardt og bør unngås. Bompenger kan brukes for å motivere til mer miljøvennlig transport, men da må dette alternativet eksistere.
Den sittende regjering styrer som om nasjonen snart skal gå av med pensjon. Venstre mener vi må investere i fremtidig konkurransekraft. Det er bare å velge.
Roger Granum
Lillehammer Venstre