Trygghet i hverdagen

Venstre, Norges eldste parti, har alltid kjempet for sosial utjevning, sterk offentlig skole og tiltak for å ta vare på hverandre og fellesskapet. Venstre har kjempet fram fellesskolen, likestilling, folketrygden, barns og arbeideres rettigheter, renere miljø og demokrati, skriver Abid Q. Raja og Runar Bålsrud i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Når vi føler oss som svakest, er det spesielt viktig at hjelpeapparatet møter oss med imøtekommenhet, forståelse og respekt, skriver Runar Bålsrud.

Foto: Gisle Bjørneby, 2013

For å være frie mennesker, må vi føle trygghet, skriver Abid Q. Raja.

Foto: Gisle Bjørneby, 2013

Venstre har kjempet fram fellesskolen, likestilling, folketrygden, barns og arbeideres rettigheter, renere miljø og demokrati.

Vi i Venstre tror på menneskets evne til å ta ansvar for eget liv og mener derfor alle skal ha mest mulig valgfrihet.

For å være frie mennesker, må vi føle trygghet. Trygghet for at makt ikke blir misbrukt, at vi selv har kontroll på informasjon som angår oss, at vi får hjelpen vi trenger når vi trenger den. Selv om vi tar vare på oss selv og våre verdier, kan vi oppleve at vi i faser i livet er svake og trenger hjelp. Vi kan oppleve skadeverk, tyveri og andre ugjerninger, bevisst eller ubevisst begått av noen i våre omgivelser.
Venstre ønsker et samfunn der fellesskapet og det politiske systemet sørger for velfungerende offentlige tjenester som ordner opp i slike situasjoner, uten unødig bruk av overvåkningsteknologi i alle tenkelige og utenkelige situasjoner.

Kriminalitet er uakseptabelt
Lovbruddet skal straffes, samtidig skal menneskene få mulighet til å gjøre opp for seg, utvikle seg og korrigere sin adferd og bli fullverdige medlemmer av samfunnet igjen. Det må gjøres på en måte som ikke truer tryggheten til de rammede.

Vårt rettsapparat og politiets ressurser skal gjøre oss trygge. De må ha tid til å møte oss, være ute der noe skjer og rydde opp i ulovligheter. De må ikke bli låst til en kontorpult med dårlig teknologi og tunge byråkratiske prosesser.

Mer vold i nære relasjoner
Det er en svært uheldig utvikling innen vold i nære relasjoner. Vi tror større fokus på forebygging generelt, flere ressurser til barnevernet, enklere tilgang til psykisk helsehjelp, flere ressurser i skolen med helsefaglig bakgrunn, samt gode kultur- og fritidstilbud gjennom en sterk frivillig sektor, er viktige bidrag til et godt oppvekstmiljø som styrker oss og gir oss en bedre plattform for å mestre det voksne livet.

Verdighet i alle livets faser
Trygghet er også å oppleve at vi får hjelp når vi trenger det, enten det er økonomisk støtte, råd om utdanning, barneoppdragelse eller tenåringsutfordringer, helsehjelp, eller pleie og omsorg. Når vi føler oss som svakest, er det spesielt viktig at hjelpeapparatet møter oss med imøtekommenhet, forståelse og respekt. Venstre kan ikke love at alle alltid får det akkurat som de vil.

Fellesskapets interesser skal forvaltes så de også kommer framtidas generasjoner til gode. Vi lover at offentlig ansatte skal verdsettes for jobben de gjør, få muligheten til etterutdanning og gis bedre teknologiske løsninger til å utføre sine oppgaver. Vi har mange dyktige offentlige ansatte, og vi tror fullt og fast at de ønsker å gjøre en god jobb på vegne av fellesskapet. Da må politikerne legge til rette for det, ikke lage systemer og prosesser som gjør det vanskelig for alle parter.

Beredskap og vern

Trygghet handler også om å vite at det politiske styringssystemet vil forhindre og redusere skadevirkningene enten det gjelder gale menneskers brutale handlinger eller de miljømessige utfordringene vi står overfor. Vi må vite at beredskapen gjør sitt ytterste for å forhindre ødeleggelser og står klar til å hjelpe med det ypperste som er av kompetanse og verktøy når katastrofen rammer, enten det er terror, ras og flom, brann eller andre ulykker. Dette gjelder uansett om det er få eller mange som er rammet.

For Venstre er personlig frihet og sosialt ansvar knyttet tett sammen, der det ene ikke kan eksistere uten det andre.

[eksternlink#www.facebook.com/AkershusVenstre]Hva mener du er viktig? Kom med dine innspill på Facebook.com/AkershusVenstre.[/link]

Les mer om Venstres velferdspolitikk her.

Abid Q.Raja Runar Bålsrud
1.kandidat til Stortingsvalget 4.kandidat til Stortingsvalget