“Rv 70 er glemt” uttalte Frastad og Nordseth sammen med Kristin Sørheim (Sp) i Tidens Krav 1.juli. Dagen etter svarte Jenny Klinge (Sp) og Anne Lise (Ap) i samme avis med tittelen “Provosert av kritikk”. Faksimiler gjengitt nedenfor.
I Tidens Krav 5.juli svarer Pål Farstad og Iver Nordseth tilbake i et leserbrev som gjengis her:
RV 70 – OG DE PROVOSERTE STORTINGSPOLITIKERNE KLINGE OG TORVE
Arbeiderpartiets Tove-Lise Torve og Senterpartiets Jenny Klinge føler seg kraftig provosert over at undertegnede sammen med Kristin Sørheim som forkjempere for opprustning av denne stamvegstrekningen, har påpekt reell fare for at Rv 70 nok en gang skal bli salderingspost i åra framover(Tidens krav 02.07.13)
Saken er følgende: Torve og Klinge gikk i forkant av regjeringens framleggelse av Nasjonal Transportplan(NTP) i april i år ut med lekkasje i Tidens krav under overskrifta "Endelig betre veg. Gladmelding ..". Ut fra den tidligere intense jobbinga fra Nordmøre for å oppnå oppstart av parsellen Tingvoll-Meisingset allerede i inneværende NTP-periode(2010 – 2013), ble dette "glad-meldings"-innsalget i april oppfattet av "alle" som at det nå endelig var klart for utbedring! "Oversalget" av nyheten var langt ifra preget av at Tingvoll-Meisingset tidligst kunne stå ferdig i 2019 (byggeperiode 2017-19). I NTP for 2014-2023 er for øvrig parsellen Meisingset Ålvundfossen ikke nevnt.
Dette var utgangspunktet for aktiviteten nå i april/mai fra Normørsregionen , bl.a. fra "Rv-70gruppa" bestående av ordførere og næringslivsrepresentanter på strekningen Kr.sund Oppdal, og som sendte flg. forslag til komitemerknad til Mørebenken og andre:
"Komiteen legger til grunn at det legges opp til en sammenhengende gjennomføring av strekningen Tingvoll Meisingset på Rv 70 i første fireårsperiode. Gjenstående utbedring på Rv 70, strekningen Meisingset Ålvundfossen, følges opp ved neste rullering av transportplanen".
Bakgrunnen skulle være innlysende: Med den elendige forfatningen parsellene Tingvoll Meisingset Ålvundfossen er i som "landets dårligste stamveg", kan en ikke i denne prekære situasjonen utsette utbedringen i enda 4 6 år! Dernest viser våre tidligere erfaringer at marginalprosjekt(m/oppstartmidler i siste året av 4-årsperioden), står i stor fare for ytterligere forskyvning av oppstarttidspunkt ved at midlene blir brukt til å saldere overskridelser på allerede oppstartede prosjekt andre steder i landet. Eksempel her er E-39 Renndalen Staurset og nå sist Hardangen Høgkjølen. Disse prosjektene ble reddet av forskottering fra fylkeskommunene, så dette skjer også med dagens regjering.
Altså klar usikkerhet m.h.t. oppstartforskyvning til etter 2017 for Tingvoll Meisingset.
Derfor Tove-Lise Torve og Jenny Klinge hadde vi forventa at dere som stortings-representanter fra vårt distrikt, hadde løfta en finger eller to og hatt gjennomslag nok – for å få inn en helt nødvendig komitemerknad som kunne ha sikra Rv 70 en tidligere og sikker oppstart! Dette er selve kjernen i den utålmodighet og skuffelse vi sammen med Kristin Sørheim uttykte i Tidens krav den 1.juli.
Ut fra det vi har beskrevet ovenfor, blir det enda mer urovekkende og overraskende når Torve og Klinge i Tk-intervjuet uttrykker stor tilfredshet med Rv 70 sin skjebne i stortings-behandlingen av NTP.
Uansett om vi blir karakterisert som "komiske" eller ikke så vil vi sammen med andre forkjempere, fortsette arbeidet for snarlig opprustning av denne viktige stamvegstrekninga.
Iver Nordseth og Pål Farstad,
Fylkespolitikere for Venstre