– Aibel viser vei for praktiske miljøtiltak. De skal ha honnør for å finne nye løsninger. Aibels satsing på el-sykler viser at det nytter å endre holdning til parkering, sier Erlend Horn, gruppeleder for Venstre i bystyret.
Horn understreker at kommunen også har et stort ansvar.
– Bergen kommune og store bedrifter som Aibel må jobbe sammen for å få flere til å velge sykkel. Det er for eksempel viktig at vi politikere legger godt til rette både for gjennomgående sykkelveier, og for trygg og tørr sykkelparkering. I bystyret foreslår vi alltid at minst halvparten av alle nye sykkelparkingsplasser skal bygges under tak hver gang vi behandler en reguleringsplan. Så langt har ikke Høyre, KrF og Frp støttet oss på dette prinsippet, men vi gir oss ikke.
Grønne alternativer til bilbaserte arbeidsplasser
Venstre stemte for en strengere parkeringsnorm med færre parkeringsplasser for bil forrige gang kommunenplanen ble behandlet. Horn mener Aibel viser at det nytter å få til en endring.
– Bergen er en av de mest bilbaserte byene i Norge. Vi har mange flere parkeringsplasser for bil enn for eksempel Oslo. Aibels holdning viser at bedrifter tilpasser seg og finner nye, mer miljøvennlige løsninger som erstatning for parkeringsplasser for privatbil. Det er en utvikling vi vil bidra til.
Horn ber bedrifter som Aibel ta kontakt med politikerne for å samarbeide mer.
– Jeg er i alle fall veldig interessert i å høre mer fra denne typen store bedrifter om hva kommunen kan gjøre for å legge til rette for at ansatte går over fra privatbil til sykkel, buss og Bybanen. Det er viktig å kommunisere at vi ikke er mot bil, men for at folk skal velge sunnere og mer miljøvennlige løsninger, som for eksempel gir bedre byluft og mindre sykefravær. Det tror jeg arbeidsgiverne også er interessert i.
Saken kan leses på side 4 i Fanaposten 5. juni, hvor avisen visstnok har laget et leserinnlegg av artikkelen over.