Venstre vil innføre vrakpant for fritidsbåter, campingvogner og lastebilvrak

Fritidsbåter er et økende miljøproblem. Men det trenger ikke å være det. Venstre vil innføre en panteordning som gjør at båter ikke trenger å belaste naturomgivelsene når de er vraket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Båter som ikke lenger er ønsket blir ofte senket, brent på bål eller satt igjen av eieren. Hvert år møter omtrent 5000 båter denne skjebnen. Fåtallet leveres til godkjente mottak.

-Dette er et stort og sjenerende miljøproblem for folk flest som må løses. Nettopp Nordland er full av mange flotte båter, men de blir alle gamle og en del blir kassert. Dette bør gjøres på en bedre måte enn i dag, sier førstekandidat for Nordland Venstre Arne Ivar Mikalsen.

Venstre vil innføre en panteordning for fritidsbåtene for å stimulere til at eierne av båtene leverer dem inn til avfallshåndtering eller gjenvinning

-Vi har allerede en slik ordning for biler som fungerer veldig bra. Nå er det på tide at vi også utvider en slik panteordning til å gjelde fritidsbåter, campingvogner, buss- og lastebilvrak, fortsetter Arne Ivar Mikalsen.

Venstre foreslo derfor i Stortinget å sette av 52 millioner til en slik panteordning.

Gitt at panten settes til 2.500 kroner har Finansdepartementet regnet ut at det vil koste 14 millioner for fritidsbåter, 8 millioner for campingvogner og ca. 30 millioner for bussvrak og lastebilvrak.

-Denne ordningen vil gjøre det lettere å ta grønne valg i hverdagen, sier Mikalsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**