Fravær til bekymring i Risør

I dagens utgave av AAB fremgår det at Risør kommune hadde et fravær på hele 10,26 % mot et landsgjennomsnitt på 6,64%. Det er klart jeg som politiker og innbygger blir bekymret når tall fra 1. kvartal 2013 viser at i overkant av hver 10 kommunalt ansatt i Risør er borte fra arbeid hver eneste dag. Det er en situasjon vi ikke kan være bekjent av og som på sikt er helt uakseptabel sier Stian Lund (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Politiske ledere og alle ledere med personalansvar samt Verneombud bør straks få et felles 40 timers HMS kurs !

Foto: Runar Nes

At ansatte blir syke er uproblematisk, men når Risør har et sykefravær som er så mye høyere enn landsgjennomsnittet er det all grunn til å være bekymret, både for den enkelte ansatte og for de tjenestene Risør kommune skal ivareta på vegne av innbyggerne.

Som politikere kan vi ikke sitte på gjerdet og se at hver 10 ansatt er borte fra jobb hver eneste dag uten å gjøre noe – vi må ta grep og etterspørre hvilke løpende konkrete tiltak og planer rådmannen har for å forebygge sykefravær for våre kommunalt ansatte.

Tiltak og opplæring
I forrige bystyreperiode tok koalisjonen initiativ til økte bevillinger for å kjøpe inn hjelpemidler som kunne bidra til redusert sykefravær og poliske ledere fikk tilbud om HMS opplæring. Dagens politiske og administrative ledelse bør få samme tilbud om HMS opplæring på lik linke med kommunens nye verneombud og øvrige ledere med personalansvar.

Politikere tilbake i AMU
Forleden fremmet Risør Venstre forslag om at politikerne igjen skulle bli medlemmer i AMU og jeg forventer nå at rådmann sørger for at det snarest mulig blir gjenomført 40 timers HMS opplæring for alle ledere med personalansvar, verneombud og politiske ledere avslutter Stian Lund (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**