Vil ha tog mellom Oslo, Gøteborg og København

Miljøbyråd Ola Elvestuen besøker denne uken Almedalsuken i Visby i Sverige. På programmet står blant annet debatt om jernbaneforbindelse mellom Oslo, Gøteborg og København. – På disse strekningene er jernbanen fremtidens transportmiddel, sier Elvestuen til Dagsavisen 3. juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Rapporten "Analys av näringsliv och arbetsmarknad i Den skandinaviska 8 miljonerstaden" fra Københavns universitet ser på utviklingsmulighetene for næringsliv og arbeidstagere som følge av forbedret mobilitet på strekningen Oslo-Gøteborg-København. Rapporten viser bl.a. at regionen i årene 1999-2011 har hatt dobbelt så stor befolkningsvekst som resten av Skandinavia. Veksten har vært på 14,25% og tilsvarer ca. 1 million mennesker, mens resten av Skandinavia har vokst med 8,69%.

TOG­TRIKK: Her er en tog­trikk på sta­sjo­nen i Ba­den-Ba­den. Den går på jern­ba­ne­spor mel­lom Ka

Foto: Bjørn Frode Løvlund

Det er samarbeidsprosjektet The Scandianavian 8 Million City, som ledes av Oslo kommune, som har bestilt rapporten. Rapporten publiseres fredag 5. juli på www.8millioncity.com, mens konklusjonene ble presentert under et seminar i regi av The 8 Million City på Almedalsuken. Ola Elvestuen mener konklusjonene gir grunnlag for en omfattende satsning på jernbane mellom de store byene i Norge, Sverige og Danmark.

– Skandinavia kan bli en sterk region som vil kunne konkurrere med regioner både i Amerika, andre steder i Europa og også i Asia, hvis vi får knyttet landene våre nærmere sammen. Et moderne jernbanetilbud er et hovedprosjekt for å få dette til, sier Elvestuen til Dagsavisen, som omtaler rapporten onsdag 3. juli.

Ola Elvestuen

Foto: Bård Ek

– Mellom Oslo og Gøteborg går det nå bare ett godstog om dagen, mens det går flere tusen trailere hver dag på samme strekning. Både av hensyn til miljøet og med tanke på trafikksikkerheten, er dette uakseptabelt, sier Elvestuen, som mener regjeringens satsning på jernbaneforbindelser i Skandinavia er for svak.

– Regjeringen har kun forpliktet seg til å bygge dobbeltspor til Fredrikstad i denne perioden, og ikke helt frem til Halden. Det er ikke en satsning som står i forhold til behovene vi har for å knytte oss nærmere til de andre byene i denne delen av Skandinavia. Planen preges mer av storbypolitikk og regionalpolitikk enn av å være en strategisk plan for hvordan man kan styrke næringslivet både i Norge og i resten av Skandinavia, avslutter Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**