Besøkte idylliske Kysthospitalet i Stavern

Rehabilitering og forskningsresultater tilknyttet rehabiliteringsbehov og behandling var hovedtemaer da Venstre-leder Trine Skei Grande besøkte Kysthospitalet i Stavern lørdag 29. juni 2013. Besøket var et ledd i en omfattende og innholdsrik rundreise i Vestfold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Førstekandidat Eddy Robertsen og tredjekandidat Karin S. Frøyd var også med i Venstre-delegasjonen ledet an av lokallagsleder i Larvik Venstre, Jan Kulland. Med på besøket var også fylkesleder Hilmar Flatabø, valgkampleder Per Martin Berg og Målfrid Vogt fra Larvik Venstre.

I Stavern ligger Sykehuset i Vestfolds tilbud til pasienter som trenger rehabilitering; klinikk fysikalsk medisin og rehabilitering. Stedet er nok mest kjent som Kysthospitalet ved Stavern, og har sin historie helt tilbake til 1892.

(fv) Elisabeth Dahlin-Ricci, Inger Johansen, Målfrid Vogt, Karin Frøyd, Trine Skei Grande og Eddy Robertsen

Klinikkoordinator Elisabeth Dahlin-Ricci kunne informere om at klinikken er delt i flere avdelinger. To av disse gir pasienttilbud: Rehabiliteringsavdelingen og fysikalsk medisinsk avdeling. I tillegg finnes det også en egen forsknings- og utviklingsavdeling, og en service- og kontoravdeling. -Tverrfaglig samarbeid er klinikkens viktigste virkemiddel, og klinikkens kjernepersonell består av legespesialister, leger under spesialisering, nevropsykolog, syke- og hjelpepleiere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, aktivitører, idrettspedagoger, og sosionom. I tillegg samarbeides det med logoped og ortopediingeniør, fortalte Elisabeth Dahlin-Ricci.

Trine Skei Grande og Venstre-delegasjonen fikk også informasjon av Inger Johansen, lege ved Presteløkka rehabiliteringssenter, avdelingen for helse og rehabilitering i Larvik kommune.

Elisabeth Dahlin-Ricci og Inger Johansen

Lege og forsker Inger Johansen presenterte resultater fra sin forskningsstudie: "Effekten av tverrfaglig døgnbasert rehabilitering av eldre i to ulike modeller i primærhelsetjenesten – en åpen prospektiv sammenliknende studie og en oppfølgingsstudie". Hun kom også noe inn på hjemmerehabilitering, velferdsteknologi og effekten av samhandlingsreformen.

Inger Johansen fortalte at Presteløkka rehabiliteringssenter som er en egen separat enhet, sparer Larvik kommune for millioner av kroner i året. Pasienter med rehabiliteringsbehov som får behandling på Presteløkka har kortere pasientforløp, får høyere funksjonsevne og har mindre behov for sykehjemsplass og hjemmetjenester enn pasienter som rehabiliteres på ordinært sykehjem.

Hun presenterte resultater fra forskningen som viste at eldre pasienter med funksjonssvikt som mottok strukturert, intensiv tverrfaglig rehabilitering i egen kommunal enhet (Presteløkka-modellen), forbedret evnen til å mestre dagliglivets aktiviteter nesten dobbelt så mye, og effekten vedvarte til 18 måneders oppfølging på nesten halvparten så kort rehabiliteringstid og trengte mindre hjemmetjenester samt tilbrakte færre dager i korttidsplasser på sykehjem frem til 18 måneder etter rehabiliteringen. Pårørende tok større andel av omsorgen for de eldre sammenliknet med mindre strukturert og mindre intens rehabilitering i korttidsplasser på sykehjem. Andelen pasienter bosatt i omsorgsleilighet eller sykehjem doblet i ordinært sykehjem, mens ingen endring i Presteløkka-modellen. Rehabiliteringen i Presteløkka-modellen var både mer effektiv og kostet mindre enn i ordinært sykehjem. Rehabilitering etter Presteløkka-modellen gir eldre mulighet til å bo hjemme lenger og i større grad klare seg selv.

Halvannet år etter behandlingen har Presteløkka-pasientene over 30 prosent lavere behov for sykehjemsplass enn det nasjonale gjennomsnittet. Presteløkka-modellen vil demme opp for det økte behovet for sykehjemsplasser som kommer med eldrebølgen.

Trine og Eddy

Trine Skei Grande og de øvrige i Venstre-delegasjonen fant det de hørte meget interessant. De ble overbevist om at brukerne får et bedre liv og i tillegg er det økonomisk gunstig for kommunen med en egen rehabiliteringsenhet separat fra et ordinært sykehjem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**