Jeg ble valgt som fast medlem på vegne av Venstre i skattetakstnemnda i Lillehammer kommune. Der representerer jeg opposisjonen. Skattetakstnemnda diskuterer ikke hvor mye som skal betales i eiendomsskatt. Det er det kommunestyret som bestemmer. Posisjonen med Arbeiderpartiet i spissen prøver stort sett å justere opp hvert år, mens opposisjonen hevder de vil fjerne den. Det ender stort sett med en justering i henhold til konsumprisindeksen. Også blant representantene i opposisjonspartiene er det stor iver etter å bruke andres penger, så når eiendomsskatten skal behandles i budsjettprosessen, er pengene allerede brukt.
Fritak eller redusert eiendomsskatt
Til møtet som var i februar tenkte jeg at jeg ville diskutere noen muligheter for fritak eller redusert eiendomsskatt. Næringslivet i Lillehammer betaler en ganske høy eiendomsskatt og deler av handelsstanden i sentrum driver i tillegg virksomheten sin i fredede eller bevaringsverdige hus. Dermed "straffes" de dobbelt, – både høy skatt og høye vedlikeholdskostnader. Jeg mener fredede bygg bør gis fritak, mens bevaringsverdige bygg bør få en kraftig redusert eiendomsskatt. Hvor mye er vanskelig å si før vi kjenner omfanget.
Administrasjonen var vel ikke akkurat begeistret for initiativet. De er naturlig nok mer opptatt av kommunens skatteinngang og mitt initiativ bød vel bare på ekstra arbeid. De to andre representantene fra henholdsvis Arbeiderpartiet og Senterpartiet klarte også å skjule sin støtte på en utmerket måte. Hyggelige karer begge to, men mer positivt innstilt til skatter og avgifter enn jeg er. Landbrukseiendommer og offentlige bygg er jo allerede fritatt for eiendomsskatt. Det ble også hevdet at fredede og bevaringsverdige bygg var mye mer verdt og derfor også burde betale mer eiendomsskatt (?). Vi ble til slutt enige om at det kanskje var tilfelle dersom eieren faktisk brukte en formue på vedlikehold og at det ikke var statusen på bygget som førte til verdiøkningen. Snarere tvert imot.
Besluttes høsten 2013
Heldigvis har vi en våken bygningssjef. Han kunne undervegs i møtet gjøre oss oppmerksom på at han var nesten helt sikker på at kommunestyret allerede hadde bedt om å få en slik sak til behandling. Han skulle undersøke hva som sto i vedtaket.
Det viste seg at Arbeiderpartiets gruppeleder på vegne av posisjonen (Ap/Sp/SV/Rødt) hadde foreslått følgende i forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2013:
“Kommunestyret ber eiendomsskatteutvalget (skattetakstnemnda) vurdere om bygninger som er fredet eller registrert som verneverdige og usolgte tomter på regulerte områder helt eller delvis skal fritas for eiendomsskatt. Kommunestyret ber om å få en sak tilbake innen budsjettbehandlingen for 2014.”
Saken ble behandlet i kommunestyret i desember ifjor og ble enstemmig vedtatt. Det skulle bare mangle. Det er et godt forslag. Men ingen husket å ha vedtatt det og ingen fra pressen hadde heller lagt merke til det. I alle fall skrev de ikke om det. Det er ikke alltid pressen er til stede, selv om de er der. Dermed ble dette vedtaket først og fremst ført inn i glemmeboken.
Mangler beslutningsgrunnlag
Neste møte i skattetakstnemnda var i juni. Det varte også nesten en halvtime. Det ble servert både kaffe og wienerbrød. Under eventuelt ble vi enige om at vi måtte ha enda et møte til høsten dersom saken skulle rekke å bli behandlet i tide til budsjettforhandlingene. Det var ingen begeistring å spore da vedtaket ble referert. Vi ba administrasjonen legge frem nødvendig grunnlagsmateriale som viser hvor mye eiendomskatten reduseres i de ulike alternativene, eller "koster kommunen" som de liker å si der i gården. Skattetakstnemndas tre representanter uttrykte forståelse for at dette ikke var gjort i en fei, men siden kommunestyret hadde bedt om det så måtte det la seg gjøre.
Går det som jeg ønsker, så blir det fullt fritak for fredede næringseiendommer. Det er ikke mange gårder det dreier seg om og har dermed liten budsjettmessig betydning. Delvis fritak for bevaringsverdige hus derimot kan det fort bli større summer av, for kommunen var ganske ivrig med å bevare bygninger i forbindelse med sentrumsplanen for noen år siden. Det viktigste er etter min mening at vi starter på en nedtrapping og at målet må være minst en halvering av eiendomsskatten på disse bygningene.
Mer kaffe og wienerbrød
Saksgangen videre blir spennende og de av dere som har lest helt ned hit er sikkert enig i at livet i skattetakstnemnda er sakte og nesten uutholdelig spennende, – som å se gresset gro. Vil skattetakstnemnda rekke å legge frem en sak for kommunestyret før budsjettet for 2014 skal behandles? Vil kommunestyret bry seg om hva den mektige skattetakstnemnda mener? Vil administrasjonen finne frem alle tallene som skattetakstnemnda trenger? Eller vil den helst ikke? Følg utviklingen videre i høstens viktigste sak for skattetakstnemnda!
Roger Granum (V)
medlem i skattetakstnemda