Øk bevilgningene til fylkesvegene

Ved forvaltningsreformen i 2010 overtok fylkeskommunene en betydelig del av vegnettet i Norge, slik at fylkeskommunene er den største vegeieren. En kartlegging Statens vegvesen har gjort i samråd med fylkeskommunene viser at det er et betydelig etterslep på vedlikehold av disse vegene. Det er beregnet at dette etterslepet på landsbasis vil koste fra 45 til 71 milliarder kroner, skriver Venstres stortingskandidat Andre N. Skjelstad i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlagg av Andre N. Skjelstad – førstekandidat for Venstre i Nord-Trøndelag

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Ingen andre steder er dette etterslepet større enn i Nord-Trøndelag. Sammen med regimet som i dag styrer Nord-Trøndelag fylkeskommune har Arbeiderpartiet bevisst nedprioritert vedlikehold av våre fylkesveger.

Venstre vil redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene, fordi Norge vil trenge gode transportløsninger i fremtiden. Fylkene må settes i stand til å ta igjen etterslepet i vedlikehold og det er et betydelig behov for investeringer i dagens fylkesvegnett.

I Stortinget foreslo derfor Venstre nylig å øke bevilgningene til fylkesvegene med over en halv milliard kroner i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan. Gjennom dette forslaget ville Venstre sikre trygge og sikre veier som fører folk hjem og varene ut til markedene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**