Trine Skei Grande, Pål Farstad og Britt Giske Andersen besøkte attføringsbedrift

Ansatte og brukere var godt representert på møtet ved Brisk Kompetansesenter AS i Ålesund da Trine Skei Grande, Pål Farstad og Britt Giske Andersen var på besøk 28.juni. Brisk kan vise til gode resultater i sitt arbeid. Forskningsarbeid som er på gang ble presentert, og brukere fortalte om sine erfaringer med bedriften.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Brisk. Møte

Foto: RH

Daglig leder Frode Vestad orienterte om bedriften Brisk Kompetansesenter AS.

Attføringsbedriften har 115 ansatte og gir tilbud til ca 700 personer årlig. De siste tre årene har ca.100 personer gått ut til arbeid fra Brisk.

Brisk Kompetansesenter eies av blant andre Norges Handikapforbund NHF, Møre og Romsdal fylke.

Senteret er med i et nasjonalt metodeutviklingsprosjekt, som heter Arbeidsrettet Rehabilitering – Metodeutvikling (ARR-M). De deltar også i et prosjekt om overvekt og attføring.

Brisk AS leverer tjenesten på oppdrag fra NAV Møre og Romsdal.

ARR-M er et tverrfaglig arbeidsrettet rehabiliteringstilbud som skal styrke den enkelte deltakers muligheter til å komme over i eller bevare arbeid. Tiltaket er et nasjonalt prøveprosjekt som finnes i 3 fylker

Brisk jobber for å få folk i arbeid, for kvalifisering og formidling av arbeidsoppgaver tilpasset menneskers behov.
Oppgaver endret til i dag å omfatte bakeri, barnehage, reklame, service, kantine, transport, vaktmester, renhold, lager, logistikk, administrasjon, regnskap, lønn, fakturering, sentralbord, resepsjon. For noen år siden var det arbeid innen mekanisk virksomhet og søm som dominerte.

Kake fra glutenfri bakst fra Brisk

Foto: RH

Som eksempel på Brisk sine arbeidsområder ble det vist til bakeriet som har spesialisert seg på glutenfrie bakerprodukter. De leverer varer til hele landet.

For Venstrepolitikerne var det svært interessant å bli kjent med virksomheten ved Brisk. Venstre er opptatt av et anstendig og inkluderende arbeidsliv for alle.

Fv. Britt Giske Andersen, Trine Skei Grande og Pål Farstad (foran) sammen med Brisktilsatte og brukere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**