Besøkte Møreforskning og Norsk Maritimt Kompetansesenter: Trine Skei Grande, Pål Farstad og Britt Giske Andersen

Forskning og utviklingsarbeid innen marin næring var hovedtema, men også maritime næringer og høyere utdanning ble berørt da Venstreleder Trine Skei Grande besøkte Møreforskning og Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund fredag 28.juni. Pål Farstad og Britt Giske Andersen var også med i delegasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund

Foto: RH

Fra Norsk Maritimt Senter, NMK deltok styreleder Leif-Arne Langøy. Fra Møreforskning deltok forskningsleder Agnes Gundersen og direktør Elisabeth Maråk Støle.

Møreforskning har 50 ansatte, hvor 90% er forskere og halvparten av de på doktorgradsnivå. Sin hovedvirksomhet har de i bygget til NMK i Ålesund.
Nest største regionale samfunnsvitenskapelige institutt i Norge. Anvendt forskning er deres område.

Norges forskningsråd ber om økt publisering ved Møreforskning. Ønske om mer grunnforskning. Trengs stipendiatstillinger og professorat, sier Møreforskning.

Styreleder Laif-Arne Langøy, forskningsleder Agnes Gundersen og direktør Elisabet Maråk Støle, Møreforskning

Foto: RH

Utfordring med å drive forskningsinstitusjon i Møre og Romsdal, både i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv ble presentert, likeså samarbeidsprosjekt innen Campus Ålesund mellom Møreforskning, Høgskolen i Ålesund og det marine og maritime næringsliv i Møre og Romsdal, og med høgskolene i Ålesund, Volda og Molde.

Orientering ved simulator. fv. Leif-Arne Langøy, Pål Farstad, Britt Giske Andersen og Trine Skei Grande

Foto: RH

Styreleder Leif-Arne Langøy orienterte om Norsk Maritimt Kompetansesenter, NMK. Det er ei næringsklynge på Sunnmøre bygd for kompetansesamarbeid mellom bedrifter og mellom bedrifter, høgskole og forskningsmiljø. Mål om å skape innovasjon og vekst. Et imponerende bygg på 23.000 kvm nyoppført og åpnet i 2012, beliggende ved Nørvasund i Ålesund. Har blant annet simulatorer for oljeplattform skip.

Venstre sin politikk på næring, forskning og høyere utdanning var også tema på møtet og ble viet positiv interesse.

Fra Møre og Romsdal Venstre deltok også fylkesleder Ragnhild Helseth sammen med toppkandidatene i fylket og Venstrelederen.

Fra møtet ved NMK og Møreforskning

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**