Asylbarna sto i fokus da Trine Skei Grande besøkte Søre Sunnmøre Asylmottak

Sammen med Pål Farstad og Britt Giske Andersen besøkte Venstreleder Trine Skei Grande asylmottaket i Ulstein 28.juni. Utfordringer knyttet til manglende rett til barnehageplass og tilsynsordning for asylbarna var hovedsak under møtet. Venstrelederen lovte å ta opp saken i Stortinget, og vil stille spørsmål til statsråden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Søre Sunnmøre asylmottak er et desentralisert mottak med 201 plasser. Det bor mer enn 70 barn ved mottaket (under 18 år), og halvparten er i barnehagealder.

Det er en stor utfordringer knyttet til manglende rett til barnehageplass og tilsynsordning for asylbarna. Såkalt barnebase er ordningen for disse barna i mottakssystemet. Generelt kan asylbarn få barnehageplass, men plassene må i sin helhet finansieres av det enkelte asylmottak. I tillegg er de avhengig av den enkelte kommunes kapasitet på ledige plasser.

Ulstein kommune er ikke istand til å tilby nok plasser i forhold til det store antall asylbarn i kommunen. Dermed har barna kun tilbud om barnebase, en ordning som ikke er tilfredsstillende hverken for barna eller deres foreldre. Ordningen innebærer at det er foreldrene i asylmottaket som selv som har tilsyn med hverandres barn.

Gunn Berit Gjerde, Trine, Skei Grande, Pål Farstad og Britt Giske Andersen i møte med Søre Sunnmøre asylmottak sammen med lokalpolitikere fra Hareid Ulstein Venstre

Foto: RH

Driftsoperatøren i LINK Hallstein Saunes holdt innlegg om hvordan det er å være privat aktør i asylfeltet.

En engasjert leder for asylmottaket i Ulstein, Ann Ingvild Tødenes, la fram situasjonen for barna. Hun fortalte at barneombudet allerede har uttalt seg og sagt at forholdene for barn i asylmottak må bedres generelt, og spesielt at forholdene for småbarn må bedres med tanke på behov for barnehageplass.

Asylbarna og deres rettigheter er en viktig sak for Venstre, sa Trine Skei Grande. Hun lovte å ta opp spørsmålet med statsråden når Stortinget igjen åpner etter sommeren.

I møtet deltok Iselin Eliassen Aske, barne- og ungdomsansvarleg på mottaket, Einfrid Grindheim (mottaket), Ann Ingvill Tødenes, daglig leder på mottaket, Elin Svendsen (mottaket) og Hallstein Saunes, daglig leder i Link.

Av politikere deltok foruten Venstrelederen og de to toppkandidatene, fylkesvaraordfører Gunn Berit Gjerde (V), Annika Brandal og Pål Midtsæther Grødahl fra Hareid og Ulstein Venstre, og fylkesleder Ragnhild Helseth.

Framme: Ragnhild, Iselin Eliassen Aske, Trine Skei Grande, Ann Ingvill Tødenes, Edgar Gjerde. Bak: Gunn Berit Gjerde, Pål Grødahl, Annika Brandal og Hallstein Saunes.

Foto: Einfrid Grindheim

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**