– Vi trenger ikke alle bompengeselskapene

Da fylkesutvalget skulle behandle en bompengesak, var lit over halvparten av medlemmene inhabile – fordi de selv satt i et bompengeselskap. – Vi har for mange bompengeselskap, sier Mona Hellesnes til BA.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Mona_Haugland_Hellesnes

Foto: Reinhold Kager

– Vi trenger ikke alle disse selskapene, med all denne administrasjonen, sier fylkesvaraordfører Mona Hellesnes (V) til Bergensavisen 28. juni.

– har ingen verv, og ingen ønsker om å ha det. Vi har nok av oppgaver og verv å fordele i fylkespolitikken, svarer Venstrepolitikeren fra Ulvik.

Venstre tror en samling vil føre til mer rasjonell innkreving, men understreker at selskaper som opprettes for å drive frem et samferdselsprosjekt skal få være i fred, blant annet for å sikre det lokale engasjementet.

– Høres et fylkeskommunalt bompengeselskap fornuftig ut i dine ører?

– Ja, i alle fall i den strukturen vi har i dag. Mange prosjekter legges til fylkesveinettet, og da er det greit å ha dette på fylkesnivå. Men vi ser et veldig behov for endring på dette feltet, og ønsker å få prøve oss. Kanskje våre erfaringer etter hvert kan tas videre til landet for øvrig, sier Hellesnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**