Trine Skei Grande åpnet Dei nynorske festspela 2013

Mange var møtt fram til åpningsforestillingen for Dei nynorske festspela som ble arrangert torsdag 27.juni på Ivar Aasen-tunet i Ørsta. Trine Skei Grande hadde æren av å holde åpningstalen. Pål Farstad deltok som gjest sammen Venstrelederen. Trine la vekt på betydningen språk har for samkvem og demokrati. Nynorsk språk er en viktig sak for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

—Språk blir båret fram av litteraturen. Derfor er bøker og litteratur så viktig, saTrine Skei Grande. Språkåret 2013 arrangeres i anledning av at det er 200 år siden Ivar Aasen ble født.

En rekke Venstrefolk var med på åpningsforestillingen som ble avholdt i vakkert junivær på Ivar Aasen-tunet. Sammen med Trine Skei Grande var førstekandidat Pål Farstad og andrekandidat Britt Giske Andresen, fylkesvaraordfører Gunn Berit Gjerde, fylkesleder Ragnhild Helseth, lokallagsleder i Ørsta Gunnar Knudsen, varaordfører i Molde og medlem av fylkeskulturstyret Frøydis Austigard og Mona Haugland Hellesnes, fylkesvaraordfører i Hordaland.

Avisa Mørenytt om Trine Skei Grande sin åpningstale

Sunnmørsposten fra Trines åpningstale

Dei nynorske festspela 2013. Pål Farstad, Mona Haugland Hellesnes,Trine Skei Grande, Frøydis Austigard, Gunn Berit Gjerde og Britt Giske Andersen

Åpningstale ved Trine