Venstre vil ha en ny, blågrønn og borgerlig regjering

Venstre ønsker en ny regjering etter valget i 2013. Et borgerlig flertall må derfor gi en borgerlig regjering. Venstre ønsker en blågrønn regjering bestående av Venstre, Kristelig Folkeparti og Høyre, fordi Norge trenger en regjering som satser på en skole med gode lærere, en offensiv klimapolitikk, færre fattige barn, en samferdselspolitikk som fungerer og et fremtidsrettet næringsliv, skriver fylkesleder Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Venstre har gode erfaringer fra tidligere borgerlig samarbeid både i regjering og i kommunepolitikk. Venstre er ikke, og blir ikke, et blindt støtteparti for H eller Frp. Vi har den klare oppfatning at Venstre(og evt. Krf) vil utgjøre en forskjell. Et blågrønt alternativ er bedre enn et rødgrønt, som vi har i dag, og bedre enn et mørkeblått med bare H og Frp.

Viktige områder Venstre vil kreve innflytelse på er på skolepolitikk, næringspolitikk(særlig vilkårene for små og mellomstore bedrifter) miljø og distriktspolitikk. I tillegg vil Venstre være en pådriver på alle områder som har med kampen mot byråkratisering å gjøre. Kampen mot byråkratisering og embetsmannsstyre har vært en merkesak for Venstre siden det ble stiftet i 1884. Den utviklingen vi ser i dag er svært bekymringsfull. Direktorater som vokser fort, økende skjemavelde, flere rapporteringssystemer og de rødgrønnes mistillit til den enkelte er ikke bærekraftig og tapper landet for både kreativitet og verdier.
Dagens regjering har hatt eventyrlige inntekter til disposisjon, men har likevel ikke prioritert det som er viktigst: kunnskap, miljø og hjelp til dem som trenger det mest. Fornyelsen i offentlig sektor har stoppet opp, og det oppmuntres ikke til næringsutvikling, privat eierskap grűndervirksomhet og grønn vekst. For Venstre er det derfor avgjørende at den rødgrønne regjeringen byttes ut. Vil du ha et skifte — STEM VENSTRE!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**