Komitémodellen fungerer ikke

Bystyret vedtok i forrige periode å omorganisere strukturen både administrativt og politisk. Torsdag stilte det kun 3 medlemmer i Miljø- og teknisk komité – tidligere stilte det kun 2 i Nærings- og kulturkomiteen og når det i tillegg vises til enstemmige vedtak (i Nærings- og kulturkomiteen) som ikke engang er dokumentert i møtereferatet er det innlysende at ordningen med politisk komitéstruktur i Risør ikke fungerer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vi må snarest mulig gå bort fra Komitéstrukturen som ikke fungerer, sier Stian Lund (V)

Foto: Jan Einar Henriksen

I tirsdagens AAB vises det også til at melding om vold og trusler i omsorgsboligene er diskutert i komite for omsorg, uten at det fremkommer noe i referatene som tilsier at denne viktige saken i det hele tatt har vært noe tema. JA da er det på høy tid å reversere og tenke nytt.

Et alternativ er å gå tilbake til den gamle hovedutvalgsmodellen tilpasset dagens administrative organisering – dvs Formannskap – Miljø og teknisk – oppvekst og omsorg. Om sistnevnte skal deles i to eller tas samlet er et aktuelt spørsmål idet sakstilgangen utrolig nok har vært veldig lav i disse viktige områdene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**