Vi satser på samferdsel

Venstre vil bygge dobbeltspor til Lillehammer innen 2025, få fart på Gjøvikbanen innen 2017 og satse på viktige fylkesveier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Venstre vil gjøre Oppland konkurransedyktig. Da må vi sikre raske og trygge transporttilbud nå. Venstre foreslår tidenes jernbaneløft i vårt program og i vårt alternative forslag til Nasjonal transportplan «Ta grønne valg».

Vi vil bruke 25 mrd kr mer på samferdsel fram til 2023 enn den sittende regjeringen. Slik kan vi få dobbeltspor til Lillehammer innen 2025, timesavganger på Gjøvikbanen innen 2017, mer gods på bane og bedre fylkesveier. Aldri før har noen satset så mye på jernbane i Norge. Det skal selvsagt komme Oppland til gode.

Toget må komme i tide, gå når du trenger det og ha en reisetid som kan konkurrere med bil på korte strekninger og fly på lengre. Venstre foreslår tidenes jernbaneløft i vår transportplan. Aldri før har noen satset så mye på jernbane i Norge. Det må også komme Oppland til gode.

InterCity og dobbeltspor til Lillehammer innen 2025
Venstre vil opprette et eget selskap, InterCity AS, for å bygge ut dobbeltspor til Lillehammer, Skien og Halden innen 2025. På samme måte som utbyggingen av Flytoget ble organisert.

Timesavganger på Gjøvibanen innen 2017
Venstre vil bruke 700 mill kr innen 2017 på to nye krysningsspor på Gjøvibanen (Nittedal og Reinsvoll), nye togsett, økt strømforsyning nord for Jaren, sannere planoverganger og ruste opp stasjoner. Slik vil det være mulig å både få timesavganger fra Gjøvik og kortere reisetid på viktige pendlerruter p morgen og ettermiddag.

Bedre planlegging
Det er en politisk oppgave å få mer ut av pengene og gi et bedre tilbud til folk og næringsliv. Derfor vil vi modernisere og finne nye løsninger for planlegging, organisering og struktur innen samferdsel.

Det er muligheter for å gjennomføre en betydelig reduksjon av planleggingstiden for samferdselsprosjekter. I dag er planleggingstiden på 10 år. Venstre vil halvere denne, uten at det går på bekostning av demokratiske prosesser.

Oppland er et vegfylke
Veg er viktig i Oppland. Etterslepet på fylkesveiene er viktig å ta inn igjen. Vi foreslår derfor å bruke mer penger på opprustning av fylkesveiene. Særlig prioritet har Fv 33 fra Minnesund via Gjøvik og til Valdres.

Venstre ønsker å få fart på salget av mer miljøvennlige biler gjennom aktiv bruk av avgifter. Jo mer miljøvennlig, jo lavere bilavgifter.

Oppland Venstre mener Oppland har et svært godt grunnlag for å bli en storprodusent av ulike typer miljøvennlig drivstoff for transport. Elektrisitet, biogass, hydrogen, E85 og miljødiesel er eksempler på drivstofftyper det vil være behov for til biler, busser og lastebiler de neste 10 årene.
Her er det grønne, industrielle muligheter.

Kollektivløft i byene
Venstre vil gi økonomisk belønning til byer, fylker og transportetater som når sine miljømål, og gi stor frihet til å ta i bruk virkemidler som sikrer at målene nås. Venstre vil innføre skattefritak på månedskort betalt av arbeidsgiver.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**