På Haugalandet er det et stort utviklingspotensial for kollektivtrafikk. Per i dag utgjør kollektivtrafikken imidlertid en liten andel av den totale trafikken på Haugalandet. Biltrafikken har økt mye sterkere enn kollektivtrafikken, sier førstekandidat for Rogaland Venstre, Iselin Nybø.
Venstre ønsker en storsatsning på kollektivtransport. Blant et av de mest kostbare tiltakene til partiet er en utvidelse av bymiljøpakkene slik at åtte nye byområdet kan bli med i en større kollektivsatsning. Haugesund/Karmøy er et av disse åtte områdene. Totalt ønsker Venstre å bruke 2,3 milliarder på disse regionene de neste fem årene.
Haugalandet trenger et bedre og mer velfungerende kollektivtilbud. Vi trenger et realt løft for å få dette på plass. Med den satsingen på nye byområder som Venstre legger opp til vil vi få til en skikkelig satsning, sier Nybø.
Venstre vil bruke 25 milliarder kroner mer på transport de neste ti årene enn det legges opp til i den rødgrønne regjeringen sin Nasjonal transportplan. Den sittende regjeringen må erstattes av et Venstre på nasjonalt nivå som gis mulighet til å bygge stort og satse på kollektivtransporten, sier Nybø.
Les også: Kollektivtilbudet må styrkes
Belønningsordningen for kollektivtrafikk har vært en suksess i andre byer og har ført til bedre framkommelighet og et bedre og billigere kollektivtilbud, sier Nybø.
Venstre vil at Norge skal utvikle en mer miljøvennlig transportsektor. Et bedre, hyppigere og mer attraktivt busstilbud på Haugalandet er en del av denne løsningen, avslutter Nybø.
Les også: Må bli enklere å betale på bussen