Møte i bydelsutvalget i Vestre Aker 23. mai

Det var møte i bydelsutvalget i Vestre Aker 23. mai. De behandlet en rekke bygge- og klagesaker i tillegg til brukerundersøkelse for hjemmetjenesten i bydelene, og saker om Hovsetere ungdomsskole og Hovseter sykehjem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Terje Bjøro er gruppeleder i Venstres gruppe i Vestre Aker bydelsutvalg.

BU hadde en flere bygge- og klagesaker:
•I Vettaliveien 4 ønsket flere beboere å bygge ny garasje. BU vedtok enstemmig å støtte dette og avviste klage fra nabo.
•I Jegerveien 44 var det klage på en beskjeden utbygging. BU avviste klagen enstemmig.
•BU gikk inn for bygging i Voksenkollveien 19.
•Ryghs vei (oidligere bolig for Forsvarssjefen) ønsker en eiergruppe å bygge flere familiehjem. BU støtter høyere utnyttelse, men kun max 24% som Småhusplanen, og ikke det omfang eiergruppen ønsker.
•Slemdalsveien 35-37 (Hafslundeiendommen, nå Statens Pensjonskasse). Venstre fikk gjennomslag for at bygget må bevares, havens parkmessige del må bevares, og et nytt tilbygg må underordne seg Korsmo-villaene i nabolaget. BU går inn for omregulering fra næring til bolig, og støtter også nytt tilleggsbygg på gitte premisser.

BU hadde brukerundesøkelse for hjemmestjenesten til orientering og kunne glede seg over at vi i Vestre Aker var 4. best av alle bydeler. Videre var vi når det gjaldt brukerundersøkelsen for sosialtjeneste svært glade for at 89% var fornøyd.

BU vedtok også en uttalelse om utvidelse av Hovseter ungdomsskole og bruk av deler av Hovseter sykehjem dersom det blir bygget nytt sykehjem.

BU hadde den store ære å gå inn for minnesmerke over Sigurd Emil Roll (som ble likvidert ved Holmenkollen kapell under krigen). Plaketten vil stå i fjellveggen på vei opp trappene til kapellet. Minnesmerket finansieres av hans barnebarn.

Terje Bjøro
guppeleder