Mikalsen ut mot Helse Nord. – Sykehusene må ha innhold

Det som nå ser ut til å skje med vedtaket i Helse Nord, overfor sykehuset i Vesterålen er dramatisk og beklagelig, sier Mikalsen i en pressemelding.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jeg har tidligere sagt i lokale media at man bygger Norges dyreste sykehjem på Stokmarknes. Sykehjem er vel og bra, men det er ikke derfor man setter opp en stor, dyr og moderne bygningsmasse her.

Det bor over 30.000 mennesker i regionen, de skal ha ett relevant og faglig kompetent fagmiljø til å ivareta akutte hendelser. Ved å fjerne oppgaver og funksjoner, tappes sykehuset og miljøene forvitrer. Det er svært uheldig.

Jeg har gått gjennom vår vedtatt politikk på området, og kan si følgende:
Venstre sin stortingskandidat i Nordland mener man må søke å ivareta to hensyn i sykehusstrukturen; kort tid og avstand til behandling ved akutte skadetilfeller, samt høy kvalitet på behandlingen ved planlagte operasjoner.

Befolkningssammensetning og sykdoms spekter er i rask endring. Dette påvirker etterspørselen etter helse- og omsorgstjenester og krever endrings vilje og fleksibilitet. Sykehusstruktur og behandlingstilbud må derfor vurderes fortløpende.

– Lokalsykehusene har en viktig rolle i helsetilbudet og skal sikre god beredskap over hele landet. For redelighet og forutsigbarhet mener jeg og Venstre det er viktig å definere hva et lokalsykehus skal være.

Vi vil ha ha økt spesialisering av sykehusene. Det bør legges til rette for at lokalsykehusene kan avlaste universitetssykehusene ved at enkelte spesialiserte oppgaver legges ut til ulike lokalsykehus. Det er også store kvalitative gevinster å hente på å samordne flere spesialiserte tilbud med våre naboland.

Venstre ser at det er svakheter knyttet til dagens system med ansvarsfordeling og byråkratisering.Vi ønsker derfor en åpen og tydelig styring av omstillingsprosesser der politisk ansvar blir synliggjort.

Jeg mener at dagens finansieringssystem for sykehusene ikke sikrer kvalitet for pasienten og stimulerer ikke tilstrekkelig til samhandling mellom sykehus og primærhelsetjeneste. En omfordeling av ressurser mellom primær- og spesialisthelsetjenesten skal gjennomføres uten at det går ut over tjenestekvalitet og pasientsikkerhet.

Venstre og undertegnede vil jobbe for:
At et lokalsykehus minimum skal ha følgende funksjoner:

Akuttberedskap innen
indremedisin, generell kirurgi og enklere ortopedi, fødetjenester samt anestesi tilstrekkelig for kirurgi, akutt indremedisin og fødselshjelp, og i tillegg røntgen og laboratorietjenester som minimum dekker behovet for akuttbehandling.

· At Stortinget skal vedta en rullerende nasjonal helseplan som definerer og konkretiserer sykehusstrukturen, behandlingstilbudet og de overordnede prioriteringene i helsevesenet.

· Flytte mer makt og flere avgjørelser fra de regionale helseforetakene ned til det enkelte sykehus.

Disse punktene fra vårt Stortingsvalgprogram 2013 er vesentlige å få på plass for å få ro i sykehusene i distriktene. Vi bor her, og vi må ha en fungerende helsevesen, her! Jeg og Venstres stortingsgruppe vil jobbe for å få dette til i en ny regjering.

Vennlig Hilsen
Arne Ivar Mikalsen