Skien Venstre ble best i miljøkampanjen

Hele denne våren har Venstreaktivister og listekandidater i kommuner over hele landet stått på stands, banket på dører, arrangert aksjoner og besøkt bedrifter og organisasjoner som en del av Venstres miljøkampanje “En bedre hverdag”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skien Venstre har aksjon på Skien stasjon.

Foto: Kenneth Berg

Beste lokallag ble Skien Venstre. – Skien Venstre har hatt god spredning på aksjonene sine, og har klart å gjøre maksimalt ut av kampanjen, sier generalsekretær Trond Enger. — De har markert seg gjennom synlighet på byens fotballstadion, markering av WWFs Earth Hour, samarbeid med Telemark Turistforening og deltakelse på Østlandets rushtidsaksjon 21. mai.

Stort trykk i lokalmedia
Skien Venstre har også besøkt en rekke miljøbedrifter og delt ut sin egen miljøpris på verdens miljødag 5. juni. — Skien Venstre har hatt jevnt trykk på kampanjen gjennom hele våren og det er tydelig at lokallaget har en sterk og god miljøprofil.

– Det som overbeviste juryen, var deres evne til å få oppslag i pressen. Hele 18 oppslag for et lite lokallag er ikke annet enn imponerende, sier Enger. Han gratulerer og håper lokallaget kan være til inspirasjon for andre lokallag. I premie får lokallaget besøk av Trine Skei Grande i løpet av valgkampen.

Enger gir også hederlig omtale til flere andre lokallag, og trekker særlig fram to.

Østfold ble beste fylke
– Halden Venstre, der Østfold Venstres førstekandidat Per Magnus F. Sandsmark kommer fra, har vist en imponerende innsats. De er et levende bevis på at et lokallag faktisk kan stå på egne bein selv om førstekandidaten spretter rundt i fylket, sier Enger.

Oslofjordkandidatene samlet for bærekraftig fjordforvaltning. Sandsmark i front.

Foto: Kjartan Almenning

Østfold Venstre ble samlet sett det beste fylkeslaget, med 97 aksjoner, 70 medieoppslag og 106 besøk fordelt på 18 lokallag. For dette fikk de 15000 kroner til valgkampen — og sannsynligvis mange stemmer.

Synlighet og tillit
– Og det er jo poenget med kampanje: Vi skal være synlige både i media og lokalsamfunn og være tilgjengelige for innspill fra borgerne. Det er forberedelse til valgkamp, og det er en realisering av en av politikernes viktigste oppgaver: Å møte sine arbeidsgivere, velgerne, for å vise seg tilliten verdig. De som trykker flest hender, får økt tillit og flere velgere, tror Enger.

Generalsekretæren trekker også fram Bærum Venstre som er et kraftsenter i Akershus, og som viser at de mestrer de fleste aksjonsformer. — De har også bidratt sterkt til utviklingen av Sandvika som en grønn by, sier Enger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**