Mange lurer på hva som skjer med den planlagte nedleggelsen av Huken pukkverk. Det er ingen tvil om at konkursen i Oslo Vei har gjort det vanskeligere for kommunen å stanse driften av pukkverket så raskt som ønskelig, ettersom det nå er bobestyrer som har ansvaret for drift av Oslo Veis tidligere virksomhet. Oslo kommune har imidlertid fremdeles en klar oppfatning om at driften av Huken pukkverk skal avvikles så raskt som mulig, og arbeider langs flere spor for å realisere dette.
Nå kan Oslo kommune også få hjelp av fylkesmannen. Assisterende fylkesmann Rannveig Bjørkmo sier til Østlandssendingen at pukkverket må søke om ny tillatelse.
Driftstillatelsen for pukkverket er fra 1992, og en del forhold har endret seg siden da. Markaloven har kommet, og dette verket ligger innenfor markagrensen. I tillegg må forhold knyttet til transport, og hensynet til naboskapet i et tett befolket område, tas med i vurderingen, sier Bjerkmo.
Utviklingen siden konkursen
Etter at Oslo Vei gjenopptok uttak av stein fra Huken i februar i år, sendte Plan- og bygningsetaten umiddelbar stoppordre, med henvisning til at slikt arbeid er søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven. Boet påklaget dette til Fylkesmannen, som fattet vedtak i klagesaken 06.06.2013. Fylkesmannen delte ikke kommunens oppfatning om at gjenopptakelse av virksomheten på Huken Søndre var søknadspliktig, og opphevet kommunens stoppordre. Byrådet er uenig i Fylkesmannens vurdering, og har anket avgjørelsen inn for Miljøverndepartementet. Det er vanskelig å si nøyaktig når Miljøverndepartementet vil ha ferdigbehandlet anken.
Tilbaketrekking av tillatelse
Fylkesmannens miljøvernavdeling har imidlertid nokså nylig varslet tilbaketrekking av tillatelsen til drift av pukkverk på Huken. Dette er en del av en gjennomgang Fylkesmannen har av alle driftstillatelsene til pukk- og asfaltverk i Oslo og Akershus, på bakgrunn av at Miljøverndepartementet i september 2009 vedtok en forskriftsregulering av seks industribransjer, herunder pukk- og asfaltverk. Forskriften innebærer at tidligere gitte enkelttillatelser erstattes med standardkrav i forurensningsforskriften. I varselet av 13.06.2013 fremgår det at Fylkesmannen er av den oppfatning at drift av Huken krever en særskilt tillatelse. Fylkesmannen påpeker at det er skjedd flere endringer i området siden tillatelsen av 1992 ble gitt, herunder innføring av markaloven, og det er grunn til å anta at dette vil ha betydning for muligheten til å gjenoppta drift basert på utdaterte tillatelser og reguleringsplaner.
Oslo kommune, ved byrådet, vil fortsette å forfølge de juridiske sidene ved saken ovenfor fylkesmannen, departementet og boet. I tillegg vil byrådet i forbindelse med behandlingen av Oslos kommuneplan for 2013-2030 se nærmere på reguleringen for Huken pukkverk, som stammer fra 60- og 70-tallet, i den hensikt å oppdatere reguleringsplanen i tråd med det politiske ønsket om stans i driften.