Solli er svært fornøyd med at fylkeskommunen har gjort et enstemmig vedtak i saken. Bred politisk enighet både i kommunen og fylket er et godt utgangspunkt for å få vedtatt en framtidig rv.4-løsning slik vi øsker det. Sjansene for å få tildelt midler til rv.4 er større når vi står samlet, mener varaordføreren.
To felt og kollektivfelt
Fylkesutvalget uttaler at de av hensyn til kulturlandskapet, tettstedsutvikling, samt nærføring til elva ønsker en 2-felts vei og kollektivfelt mellom Kjul og Rotneskrysset. Derfor legger de til grunn alternativet med omlegging av rv. 4 i sløyfe rundt sentrum slik forutsatt i kommunedelplanen for Nittedal sentrum. I forbindelse med reguleringen legges det til grunn at det utredes hvordan man best mulig kan tilpasse rundkjøringen i Rotnes-krysset slik at den får minst mulig innvirkning på innkjørselen til Rotnes bruk, Mølleparken og broen ved Gamleveien. De ønsker videre å gjøre avbøtende tiltak for å skjerme kulturminnene og kulturmiljøene langs riksveien.
Tunnel på sikt
I likhet med kommunestyret anser fylket at enkelte trafikksikkerhetstiltak på strekningen Rotnes og nordover er nødvendig, og at framtidig trafikkmengde nord for Rotnes-krysset i årene framover vil være avhengig av hvor godt kollektivtilbud som finnes i Stor-Oslo Nord (strekningen Oslo-Gjøvik). Fylket uttaler videre at på lang sikt vil en ny tunnel forbi Rotnes være den eneste akseptable løsning for framtidig økt trafikkmengde.
– Nittedal ønsker ikke en 4-felts motorvei gjennom bygda og vi vil arbeide for tunnel under Rotnes-området på sikt. Det er flott at det er tverrpolitisk støtte for dette i fylket, sier Inge Solli.