Flere gode grep, lokal forankring viktig

Venstre mener at politianalyseutvalget kommer med flere gode forslag til endringer i politiets struktur og ledelsesmodeller. — Rapporten viser at det er klare ledelsesutfordringer i politiet, og at det er behov for ansvarsavklaring og for tydelige grep for bedre styring, sier Venstre leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Politi

Foto: Venstre

Skei Grande er positiv til helheten i utvalgets forslag. — Det er behov for en storstilt opprydning i politiets interne organisering og en klargjøring av kommandolinjer.

– Det er åpenbart fornuftig å redusere antallet politidistrikter, mener Skei Grande. — Vi er åpne for en diskusjon om antallet, men færre og sterkere distrikter vil legge til rette for å styrke fagmiljøer som er nødvendige for at distriktene skal kunne utføre sine oppgaver.

– Venstre legger til grunn at lokal tillit, lokal kunnskap og lokal tilhørighet er en viktig del av politiets kontrakt med borgerne. Politiet må ikke organisere seg bort fra kontakt med de man skal tjene. Dette må være bakteppet når man diskuterer færre lensmannsdistrikter og tjenestesteder, slår Skei Grande fast. — En slik endring må i alle fall styrke og ikke svekke den uniformerte utetjenesten og politiets nærvær i lokalsamfunnene.

Skei Grande ser at det finnes et klart potensiale for å rendyrke politiets oppgaver ved å flytte flere av de sivile oppgavene over i andre etater. — Dette kan for eksempel gjelde utlendingssaker, utstedelse av pass og lignende. Politiet har forebygging som en av sine viktigste oppgaver, men jobber altfor lite med dette mange steder. Færre sivile oppgaver vil utløse ressurser til disse oppgavene, mener Venstrelederen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**