Åpenhet en forutsetning for demokratiet

Aina Dahl ba om enklere innsyn i kommunen – under bystyretmøtet i juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Her er interpellasjonen:
Norsk Presseforbund gjennomførte i 2011 en undersøkelse om åpenhet og innsyn i norske kommuner. Undersøkelsen viste dessverre at mange kommuner ikke gir innbyggerne den mulighet for innsyn som de har krav på.

Aina Dahl

Foto: www.vfk.no

Kommunal Rapport har også de siste ukene satt søkelyset på åpenhet i offentlig forvaltning.
Hovedregelen etter offentlighetsloven er at alle har innsynsrett i kommunens saksdokumenter, journaler og liknende register dersom ikke annet følger av lov eller i medhold av lov.

I praksis er dette en lov som gir allmennheten stor grad av innsyn i forvaltningens dokumenter og databaser.
Noen interne dokumenter kan unndras offentlighet på grunn av sensitivt innhold men også i slike dokumenter kan man vurdere merinnsyn selv om vilkårene for unntak er oppfylt. Taushetsbelagte opplysninger skal selvfølgelig alltid unntas. Mange av kommunene i Vestfold har klikkbare dokumenter i postlistene, noe som er til stor nytte både for publikum og for folkevalgte.

Tønsberg er blant kommunene med klare forbedringspunkter. På Tønsberg kommunes postlister står det som regel at dokumentene er offentlige, men ikke publisert. Og at man har anledning til å bestille dem eller ta kontakt med kommunen for nærmere info.

Dette er for dårlig. Hvis vi som politikere en kveld sitter og forbereder oss til et møte og vil ha innsyn i et brev eller en søknad må vi bestille dokumentet og få det i ettertid. Jeg har opplevd at postlistene heller ikke oppdateres kontinuerlig. Innsyn i dokumenter er en rettighet både for politikere, publikum og mediene.

Åpenhet og innsyn er etter Venstres mening en avgjørende forutsetning for et velfungerende demokrati.
Kommunen har ansvaret for å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst samtale i pakt med paragraf 100 i Grunnloven om ytringsfriheten.

Jeg vil derfor stille ordføreren følgende spørsmål:
1) Vil ordføreren ta initiativ til at offentlige dokumenter i postlisten legges ut direkte på nett, altså klikkbare, det vil si at man kan lese dokumentet straks uten å måtte bestille?
2) Vil ordføreren sørge for at kommunen på sine internettsider opplyser innbyggerne om innsynskrav?

Aina Dahl
Venstre

Grunnlovens § 100.
Ytringsfrihed bør finde Sted.
Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.
Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Der kan kun sættes slige klarlig definerede Grænser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser.
Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.
Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.
Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**