Kongsvingerbanen, Sæterstøa, Bodung og regiontog

Nes Venstre fikk god hjelp av Akershus Venstre og sikret ny behandling av rutetilbudet på Kongsvingerbanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre vil gjøre noe med årsaken og ikke bare lindre symptomene, derfor ble et grundig gjennomarbeidet forslag fremmet som et alternativ til fylkesrådmannens forslag i saken om Bodung stasjon. Under følger leserbrev fra Venstres gruppeleder i fylket Solveig Schytz og nestleder i Nes Venstre Åse Birgitte Skjærli

Godstog

Foto: Åse Birgitte Skjærli

Venstre vil takke velforeningen på Bodding for innbyggerinitiativet som ble behandlet i hovedutvalg for samferdsel i Akershus fylkeskommune den 6. juni, hvor de ber om å få tilbake togtilbudet til Bodung stasjon som ble dramatisk redusert i desember 2013 da ruteplanen på Kongsvingerbanen ble lagt om.

Venstre deler velforeningens bekymring for kollektivtilbudet ved Bodung, og fremmet derfor allerede høsten 2012 en interpellasjon i fylkestinget der vi spurte hvordan de varslede endringene i rutetilbudet på Kongsvingerbanen kunne kompenseres med busstilbud og hvordan vi i framtida kan sikre bedre samordning av kollektivitlbudet mellom Ruter og NSB. Svaret vi fikk fra Ruter var at det ikke var grunnlag for en bussrute ved Bodung når togtilbudet ble redusert, men at de ville vurdere å gi et tilbud om bestillertransport – en buss som kan bestilles ved behov- på Bodung, og at det skulle opprettes et samarbeidsforum mellom fylkeskommunen, Ruter og NSB for å sikre bedre samornding av tilbudet når ruteendringer gjøres. Dette samarbeidsforumet er nå opprettet.

I Romerikes blad 12.juni mener Arbeiderartiets Siri Hov Eggen at deres forslag om å be NSB gi Bodung stasjon tilbake togtilbudet sitt er et mye bedre forslag enn det forslaget som ble frontet av Venstre og ble vedtatt med stort flertall: At hovedutvalg for samferdel ber fylkesrådmannen legge fram en sak hvor det gjøre en vurdering av rutetilbudet på Kongsvingerbanen, hvor det tas utgangspunkt i strategien som er utarbeidet av jernbaneforum Kongsvingerbanen og som er vedtatt i samtlige kommuner langs banen, at det skal gjøres rede for hvordan stasjonene som kun har rushtidsavganger kan få utvidet rutetilbud, og at på det grunnlag av denne saken sendes søknad til Samferdselsdepartementet om justering av togtilbudet på Kongsvingerbanen.

Venstre er enige med Ap og Sv som ønsker bedre togtilbud på Bodung stasjon, men å be om en endring på denne ene stasjonen nå, uten å se på hva som er det grunnleggende problemet for togtilbudet på Kongsvingerbanen er etter Venstres mening å lindre symptomer uten å ta tak i årsaken til problemene:

Jernbaneforum Kongsvingerbanen har utarbeidet en strategi for Kongavingerbanen hvor de er tydelig på at de ønsker et todelt tilbud: Et regiontogtilbud som tar ut fordelene ved å frakte mange mennesker over lange streknigner raskt,- og et lokaltogtilbud som dekke lokale transportbehov på stasjonene langs Kongsvingerbanen. Denne strategien er vedtatt av alle kommuner langs Kongsvingerbanen. Det var dette kommunene ville ha: Et tydelig skille melom regiontog og lokaltog, slik det også er på flere andre togstreknigner i fylket.

Ved ruteendringen på Kongsvingerbanen i desember 2012 ble flere av stasjonene nedlagt, og flere andre fikk redusert togtilbudet til et rushtids-tilbud. Da skulle man tro at nå kom regiontogets alle fordeler til Kongsvingerbanen med sterkt redusert reisetid til Oslo. Men det har ikke skjedd. Omlegginga som kom i desember 2012 innebærer er at man har fått alle ulempene ved at flere lokalstasjoner er borte eller har fått redusert tilbud, men man har ikke fått ut noen av et regiontogs potensielle fordeler ved dette: Reisetiden er såvidt oss bekjent redsert med 2 minutter mellom Årnes og Oslo S. Det vi har nå er altså hverken lokaltog eller regiontog, og resultatet er at vi har fått alle ulempene med redusert rutetilbud ved små stasjoner – og ingen av fordelene ved et regiontog-konsept. Jernbaneverket sier selv at det ikke vil være mulig å få ned reisetiden på kongsvingerbanen vesentlig og dermed ta ut fordeleen ved et regiontog før det er bygget nye krysnignsspor på Kongsvingerbanen.

Regjeringen har ikke lagt inn disse krysningssporene i nasjonal transportplan. Vi må dermed regne med at det er mange år til dette er på plass. Da virker det desto mer underlig å ” ta ut alle ulempene” mange år på forskudd. Nye krysinngsspor på Kongsvingerbanen koster relativt lite og har stor effekt på reisetida, derfor har Venstre prioritert disse krysningssporene i sin alternative transportplan.

Venstre mener at det trengs en helhetlig vurdering av tilbudet på Kongsvingerbanen- mens vi venter på nye krysnignsspor som kan gi Kongsvingerbanen et skikkelig regiontogtilbud. Venstre vil gjøre noe med årsakene, ikke bare lindre symptomene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**