Enstemmig svømmehallvedtak

Nes Venstre fryktet at svømmehallen ville bli skjøvet langt ut i tid når H, Ap og KrF brukte alle investeringsmidlene til nye skolebygg. Øystein Smidt fremmet imidlertid et forslag til vedtak alle partiene sluttet opp om.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Svømming

Foto: NN

Det å formulere flertallsvedtak er mulighetens kunst, og Nes Venstre har heldigvis en ekte kunstner i Øystein Smidt. Nes Venstre gikk til valg på å få på plass svømmehall i perioden 2011-1015. Håpet om å få det til ble betydelig styrket da Nes Venstre sammen med Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre laget et flertallsbudsjett og økonomiplan som satte av penger til drift fra høsten 2015. Det så imidlertid mørkt ut da Ap, H og KrF gikk sammen om en skolestruktur som la beslag på alle investeringsmidlene.

I verbalforslaget som fulgte budsjettet lå det derimot et verbalforslag som reddet svømmehallplanene. Forslaget ga en tydelig bestilling på en sak om svømmehall uavhengig av skolestruktur. Saken skulle vært på kommunestyrets bord allerede i april, men ble forsinket fra administrasjonen.

Øystein Smidt stilte imidlertid spørsmål til ordføreren og etterlyste svømmehallsaken, slik at ikke trykket om å få på plass en svømmehall skulle avta. Saken ble lagt frem til behandling i junimøtet i formannskapet med negativ innstilling fra rådmannen. Begrunnelsen var nettopp, som Nes Venstre hadde fryktet, at det ikke var investeringsmidler igjen etter skolevedtaket.

Øystein Smidt lot seg imidlertid ikke stoppe av dette. Formuleringen på skolevedtaket er slik at det kun er prosjektering og ikke bygging som er vedtatt. Det betød at det var et smutthull for å få på plass prosjektering og bygging av svømmehall først. Smidt formulerte derfor et forslag til vedtak som ble fremmet i formannskapet, der han ba om oppstart av prosjektering allerede høsten 2013, og bygging slik at åpning kan finne sted høsten 2015 slik økonomiplanen har avsatt midler til.

Arbeiderpartiet valgte å ikke en gang fremme sitt eget forslag, da de forstod at det ikke ville få flertall. Dermed støttet også de forslaget fra Nes venstre og Øystein Smidt. Dette forslaget ble også enstemmig vedtatt i kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**