Venstre forsvarer fedrekvoten

Norske fedre bruker stadig mer tid med sine barn. Dette er en utvikling Venstre vil forsvare og bygge videre på.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I dagens Framtid i Nord på nett kan vi lese at norske fedre bruker mer tid på barna sine, og at dette henger sammen med ordningen med foreldrepenger for far. Les mer her: http://www.framtidinord.no/ntb/innenriks/article7785123.ece

Venstre mener at dette er en gledelig utvikling, og vil forsvare fedrekvoten dersom det blir et nytt, borgerlig flertall etter Stortingsvalget. Førstekandidat i Troms, Irene Dahl, utdyper Venstres ståsted:

“Fedrekvoten stadfester at begge foreldrene er viktige i barnets oppvekst, og jeg tror dette har store konsekvenser for barnet og for likestillingen i samfunnet. Foreldrepenger gir fedre en reell mulighet til å bruke tid på den lille, uavhengig av økonomi. Det er en rettferdig familiepolitikk.”

Hun fortsetter:
“I et liberalt samfunn må plikter og rettigheter være individuelle, og jeg forundrer meg over at de andre borgerlige partiene ikke innser dette. For Venstre er det selvsagt at også far er forelder og bør få muligheten å bli kjent med barnet på lik linje med mor. Borgerlige velgere med et moderne syn på familien bør derfor stemme Venstre til høsten.”

For flere kommentarer, ring Irene Dahl på 92 89 98 57.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**