Unngå økonomisk buklanding

Man bør ikke alltid stole på overskriften i hovedstadsavisene, slik BT tilsynelatende gjør i sin leder torsdag. La oss være tydelige: Vi trenger flere bein å stå på.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande på KinoKino

Foto: Tormod Rossavik

Det betyr at vi må utdanne mer arbeidskraft, også for næringer utenfor olje- og gassfeltet. Det er selvsagt ingen katastrofe at man utdanner folk til oljesektoren. Oljebransjen og de menneskene som jobber der har vært, og er, en svært viktig bidragsyter til verdiskapning, velferdsstaten og til utvikling av norsk teknologi. Ikke minst er dette en viktig for Hordaland. Dersom noen har forstått Venstre annerledes beklager vi det.

Poenget er at det kan bli en buklanding for norsk økonomi om vi ikke samtidig bygger opp tilsvarende satsing på forskning og utdanning innen fremtidens energikilder. Vi må også legge til rette for at bedrifter som i dag direkte eller indirekte er tilknyttet petroleumsindustrien kan ta steget over i ny teknologi og nye energikilder. De må være en del av grunnlaget for fremtidens næringsliv og velferd. Og dette er det statlige myndigheters ansvar å bidra til.

Terje Breivik

Foto: Rune Kongsro

Kritikken mot dagens utdanningsstrategi var verken rettet mot studenter eller bedrifter i oljebransjen, men mot regjeringen som ikke bidrar med nok innovasjonskraft i utdannings- og forskningssektoren. Marianne Aasen (Ap) hevder at det under debatten ble sagt «vekk med hele oljebransjen, for disse folkene kan vi ikke bruke til noe senere». Dette er direkte feil. Tvert imot er Venstre svært opptatt av å øke realfagskompetansen og bidra til et løft for ingeniørutdanningene, noe vi også fremmet forslag om senest i forskningsmeldingen Stortinget behandlet i forrige uke.

Teknologer og realister tilpasser seg alltid utviklingen, men fra statlig hold mener vi det er viktig at man tar høyde for at dagens kompetansebehov ikke er det samme om 30-40 år. Ingen vet hvordan arbeidslivet vil se ut da, men det er en statlig oppgave å legge til rette for en bredde innenfor forskning og utdanning som gjør at vi som nasjon ikke sakker akterut. Venstre vil ikke snakke ned oljebransjen, men snakke opp viktigheten av innovasjon, forskning og fremtidens næringer innen fornybar energi.

Trine Skei Grande,
leder i Venstre

Terje Breivik
1. kandidat til Stortinget i Hordaland

Dette innlegget var på trykk i Bergens Tidende fredag 21. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**