Venstre la fram sitt alternative forslag til nasjonal transportplan (NTP) under partiets landsstyremøte nylig.
Krysningsspor ved Nittedal stasjon
Solli forteller at Venstre vil avsette midler til nytt krysningsspor ved Nittedal stasjon, forlengelse av perrong og ny perrong på østre side samt utvidelse av parkering på Nittedal stasjon Vi avsetter totalt ca 150 millioner kroner til tiltak ved Nittedal stasjon. Dette gir rom for en ny avgang for lokaltog fra Nittedal på morgenen. Videre avsetter Venstre midler til nytt krysningsspor på Reinsvoll stasjon, ny strømforsyning nord for Jaren, sanering og opprustning av planoverganger samt nye togsett. Med dette kan vi få timesavganger fra Gjøvik som bedrer kapasiteten betydelig, sier en fornøyd varaordfører.
Vil satse på Gjøvikbanen
Gjøvikbanen ble konkurranseutsatt under samferdselsminister Torild Skogsholm fra Venstre i Bindevik 2-regjeringen.
Venstre vil fortsette den satsingen vi har startet på Gjøvikbanen, og jeg ser fram til at driftsavtalen for Gjøvikbanen skal ut på nytt anbud igjen, sier Inge Solli. Bedre tilbud til de reisende er en viktig sak for Solli som tidligere i år stilte spørsmål i Stortingets spørretime om Gjøvikbanen da han var møtende vararepresentant.
Totalt vil dette kunne gi timesavganger på Gjøvikbanen fra 2017, sier Solli.
Han mener at reisetiden med disse tiltakene kan bli redusert med mellom 10 og 30 minutter.