Sats på kunnskap

En god skole er nøkkelen til å bringe frem de gode hodene i samfunnet, og la alle mennesker få utnytte potensialet sitt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

Det viktigste for en god skole er gode lærere. Da får vi en skole som satser på kunnskap og gir like muligheter til alle barn.

Elever skal ses, oppmuntres og få tilpasset undervisning. Derfor vil Venstre ha et krafttak for flere, bedre og enda mer motiverte lærere. Venstre vil sikre alle lærere mulig­heten til å ta etterutdanning og sørge for at lærerne får mer tid til undervisning. Forskning og høyere utdanning gir oss kunnskap som sikrer miljø, arbeidsplasser og velferd. Derfor er satsing på kunnskap prioritet nummer én for Venstre.

Venstre vil gi lærere rett og plikt til videreutdanning, innføre femårig lærerutdanning og fjerne tidstyvene i skolen ved å redusere skolebyråkratiet kraftig.

Å satse på kunnskap er å investere i fremtiden.

Venstre vil derfor øke tilskuddene til forskning opp til 3 % av BNP, og øke bevilningene til universiteter og høgskoler slik at de kan bli verdensledende. Studenten må få støtte gjennom hele året, og det må bli bygget flere studentboliger som gir lavere leie til alle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**