Premier til Oslo-forskning

Samarbeidsalliansen Kunnskap Oslo deler ut fire pengepremier for beste Oslo-forskning i 2012 på årsmøtet 20. juni. Vinnerbidragene favner svært bredt: To omhandler forebyggende folkehelse, ett omhandler maritim finansnæring og ett ser på Oslos drabantbyer i norsk film.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

— Alt vi gjør i kommunen bør være kunnskapsbasert. For å kunne utvikle Oslo som en attraktiv by å bo, jobbe, studere og drive næringsvirksomhet i, premierer vi årlig forskningsbidrag som belyser tema som er Oslo-relevant, sier byråd for kultur og næring Hallstein Bjercke (V).

Hallstein Bjercke

Foto: Oslo kommune

Kunnskap Oslo er en samarbeidsallianse mellom Oslo kommune og byens mange kunnskapsmiljøer. Kunnskap Oslo deler årlig ut pengepremier for beste Oslo-forskning. Premiene er finansiert ved gave fra Oslo kommune. En fagkomité har vurdert forslag til kandidater fra alliansens medlemmer og innstilt til premiering.

Premie for beste forskningsbidrag fra vitenskapelig ansatt
Postdoktor Victoria Telle Hjellset fra Universitetet i Oslo mottar en pris på 100 000 kroner for bidraget "The InnvaDiab-DE-PLAN study: a randomised controlled trial with a culturally adapted education programme improved the risk profile for type 2 diabetes in Pakistani immigrant women." Artikkelen er publisert i British Journal of Nutrition og er en sammenfatning av prosjektet InnvaDiab. Prosjektet har brakt kunnskap om forebyggelse av diabetes i Oslos innvandrerbefolkning.

Forskning, universitet

Foto: Microsoft

Premier for de to beste masteroppgavene
Saddaf Sarwar og Javad Mushtaq mottar en pris på til sammen 50 000 kroner for masteroppgaven "Oslo Maritime Finance Cluster. Navigating Towards a Knowledge Driven Future" (Handelshøyskolen BI). Oppgaven drøfter Oslos finansmiljø innen maritim og offshore, og næringens potensial til å bli et globalt kunnskapsnav.

Aleksander Bern mottar en pris på 50 000 kroner for masteroppgaven "Drabantbyen i Norsk Film" (Universitetet i Oslo). Tema for Berns oppgave er hvordan drabantbyer fremstilles i norsk film, hvilke representasjoner som er framtredende og hvordan disse varierer over tid.

Premie for beste bacheloroppgave
Anam Shakil mottar en pris på 10 000 kroner for bacheloroppgaven "Helsefremmende tiltak i en flerkulturell befolkning — fra visjon til handling?" (Høgskolen i Oslo og Akershus). Tema for oppgaven er myndighetenes fokus på forebyggende og helsefremmende tiltak for minoriteter i Osloregionen.

Oslo Venstre gratulerer prismottagerne!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**