Av Irene Dahl, stortingskandidat for Venstre i Troms
Bardufoss Flystasjon markerer sitt 75-årsjubileum i disse dager. Det er all grunn til å gratulere!
Dette er så vidt vites den av Forsvarets flystasjoner med lengst sammenhengende operativ funksjon i landet. Det var også denne flystasjonen (flyplassen) som bygde opp den sivile lufttrafikken i Nord-Norge. Den var viktig for Norge i 1940, og i den kalde krigens tid var den innfallsporten for allierte forsterkninger, synliggjort ved store Natoøvelser her nord. I dag er den Forsvarets hovedbase for helikopter. Videre gir den støtte til hæren, marinen, kystvakta og politiet og vil overta ledelsen av redningshelikoptertjenesten.
Interessante miljøer har utviklet seg på Bardufoss. En sivil flyskole ble etablert og bygde seg opp til å bli det største utdanningsmiljøet for sivil luftfart i Skandinavia. Blant annet som følge av dette etablerte forsvaret sin uttaksflyging her i 2002. Da den sivile flyskolen måtte legge ned, overtok etter noen år Universitetet i Tromsø stafettpinnen. I dag er Bardufoss arena for den eneste offentlige flygerutdanning i Norge. Flymekanikerutdanning, telematikk og avionikk, vedlikeholdsbedriften Patria, samt Forsvarets høgskoles kompetanse- og utdanningsavdeling gjør flystasjonen og området rundt til et teknologisk knutepunkt. Dette miljøet bør være interessant for videreutvikling, og her ligger oppgaver både for Forsvaret, universitet, høgskoler og næringsliv.
Bardufoss flyplass er en formidabel lokaliseringsfaktor for Midt-Troms. Med sin værmessige stabilitet og en av landets lengste rullebaner er den også en flyplass med høy regularitet. Med forente krefter fra Forsvar og sivilsamfunn bør Bardufoss kunne utvikles videre som et sentralt element i framtidas infrastruktur for forsvar, samferdsel og næringsliv.