Regjeringen svikter Ringeriksbanen

Har ikke satt av planleggingsmidler: – Regjeringen svikter Ringeriksbanen atter en gang.
I mine øyne svikter regjeringen Ringeriksbanen atter en gang når de i sin NTP ikke har satt av planleggingsmidler. De rødgrønne var høyt på banen og lovde at byggingen skulle starte i 2018. Aps Martin Kolberg annonserte det fra podium under en konferanse på Gol i slutten av mai at nå var alle brikkene på plass for rask utbygging av banen. Dette ser ut til å være tomme løfter. De har nemlig ikke lagt inn penger til planlegging og grunnerverv i første planperiode fra 2014 til 2017. Men det har Venstre gjort, sier Buskerud Venstres stortingskandidat Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Stortinget behandler Nasjonal Transportplan i dag. Både regjeringspartiene og opposisjonen vil i gang med byggingen i 2018. Men Venstre frykter at Ringeriksbanen blir skjøvet ut i tid enda en gang. Når regjeringen har “uteglemt” penger til planlegging, er det et klart tegn på at de er mer opptatt av fagre løfter enn av konkret handling. Da ligger det an til nye forsinkelser rundt byggestart for banen. – Det må bare ikke skje, og det kommer ikke til å skje når Venstre komme i regjering etter valget, sier Rebekka Borsch.
Venstre vil derfor sette av 1,2 milliarder kroner til Ringeriksbanen i første transportplanperiode fra 2014 til 2017 for å planlegge dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss og komme i gang med grunnerverv. Venstre foreslår at Ringeriksbanen fremskyndes med midler til planlegging og oppstart i første periode, til sammen 1,2 mrd kroner fra 2014-2018, og 641 mill kr i 2019-2023 . Venstre organiserer utbygging av Ringeriksbanen som en del av InterCityprosjektet med mulighet for statlig regulering. Les mer om Venstres NTP her:
Bygging av Ringeriksbanen vil integrere arbeidstakere på Ringerike i det store arbeidsmarkedet i Oslo-området. Verdien av dette vil overstige 7 milliarder kroner, det vil spare både reisetid og gi hele Ringeriksregionen et utviklingsløft med flere arbeidsplasser, bedre vilkår for bedrifter og flere innbyggere.

— Med den veksten vi har rundt Oslo vil jo en bane til Ringerike og til Hønefoss bety mye for hvordan vi kan fordele veksten i dette området. Og så vet vi at denne banen er en viktig del av Bergensbanen. Både for gods og passasjerer så er dette den største betydning for å få ned tiden på Bergensbanen, sier Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**