Ny helsesøster-stilling!

I går kveld hadde Kommunalstyret for levekår møte, da ble det fremmet forslag fra Venstres Per A. Thorbjørnsen om å bevilge penger til én ny krisehelsesøster.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen, landsmøte 2012

Foto: Kenneth Gjesdal

I går kveld, under Kommunalstyret for levekår sitt møte fremmet Per A. Thorbjørnsen på vegne av Venstre, Høyre, Krf og Pensjonistpartiet et forslag om å bevilge 500.000 kroner til én ny helsesøster-stilling i Stavanger. Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Denne stillingen skal primært være for unge med akutte problemer, en lavterskell livskrisehjelp for ungdom. Det er ekstremt viktig at ungdom får komme tidlig til med sine bekymringer. Her kan de få hjelp fra en helsesøster som ungdommer flest har stor tillit til, og det uten at det kreves henvisning. Når vi ser på det store frafallet i skolen, vil det forundre meg om ikke behovet er stort, forklarte Thorbjørnsen til Stavanger Aftenblad.

Det er naturlig at denne stillingen vil bli plassert i Stavanger sentrum. Her holder allerede Helsestasjonen for ungdom til, og de gjør en utrolig jobb. Likevell kan vi aldri få nok helsesøstre, og denne stillingen skal ha et enda større fokus på kriser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**