Bedre og raskere tog

Jernbaneverket mener det billigste og raskeste er å bygge dobbeltspor til Skien innen 2025. Bare Venstre vil gjøre dette innenfor handlingsregelen og har plan for finansiering og organisering klar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

InterCity

Venstre i Vestfold går til valg på dobbeltspor og høye hastigheter hele veien til Skien innen 2025, og ikke bare en halvveis løsning til Tønsberg som regjeringen legger opp til. Venstre mener at InterCity er riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet. I dag foregår 80 prosent av reisene med NSB innen InterCity-triangelet. Kapasiteten og hastigheten vil økes betraktelig med en dobbeltsporet jernbane – noe som bidrar til å binde sammen hele Østlandet til et bo- og arbeidsområde.

Venstre vil bruke mer penger på jernbane. Det har vi foreslått hvert år i våre alternative statsbudsjett. Samtidig må vi organisere utbygging av InterCity med dobbeltspor til Halden på en annen måte enn det vi gjør i dag.

Venstre har foreslått å opprette et eget selskap som skal stå for utbygging av InterCity etter samme modell som Flytoget ble bygd ut i sin tid. Et slikt selskap skal kunne utstede statsobligasjoner slik at investorer og livsforsikringsselskap kan bidra til raskere utbygging.

På denne måten ble Bergensbanen og banen fra Halden til Sverige finansiert i sin tid. Venstres modell gjør at vi kan få bygget ut InterCity raskere, men samtidig på en økonomisk forsvarlig måte.

Les hele vår transportplan her.

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**