Åpnet Ensjø T-banestasjon

Onsdag åpnet samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) den nye Ensjø T-banestasjon. Stasjonen blir midtpunktet i den nye boligbebyggelsen på Ensjø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ola Elvestuen åpner nye Ensjø T-banestasjon

Foto: Eivind Nikolaysen

Ensjø er for tiden under sterk utbygging. Den tidligere “bilbyen” på Ensjø, med næringslokaler for handel, lager og industri, transformeres nå til boliger.

T-banepassasjerer som har passert stasjonen i løpet av det siste året, har registrert omfattende byggearbeider. En i utgangspunktet nedslitt utendørsstasjon har blitt omskapt til en flott stasjon med en helt ny og oppgradert utforming.

– Mange T-banestasjoner i Oslo har fått oppgradering de siste årene, sier Ola Elvestuen. – Det er viktig at når vi bygger nytt, så skjer det med kvalitet. Det vi bygger i dag skal bli stående i mange tiår fremover, og stasjoner for kollektivtransporten er blant de viktigste offentlige byggene vi har, som ses og brukes av veldig mange.

Før han foretok den offisielle åpningen, takket byråden både arkitekt (Flux arkitekter), byggherre (Sporveien Oslo AS) og entreprenør (Peab). Den nye stasjonen ble ferdigstilt uten overskridelser og til avtalt tid.

Han påpeker at Oslo kommune nå gjør alt det kommunen på egen hånd klarer å få til når det gjelder store kollektivprosjekter.

– Vi bygger nå Lørenbanen, vi har fått på plass oppgradering av Furusetbanen, Lambertseterbanen og nå også flere stasjoner på Grorudbanen. Snart skal vi også i gang med Østensjøbanen. Oslo investerer nå så mye i vårt kollektivsystem, at vi for første gang på mange år har begynt å ta igjen etterslepet i vedlikehold, sier Elvestuen. – Fra å ha en infrastruktur som forfaller, har vi nå begynt å bygge den opp igjen. Bruk av bompenger og midler fra bykassen gjør dette mulig.

Skal byen nå komme i gang med nye prosjekter, avhenger det av at også staten er med og bidrar på finansieringssiden.

– Staten har ikke gitt en krone i støtte til kollektivtrafikken i Oslo de siste årene, påpeker Elvestuen. – Alt vi har gjort har vi fått til uten statens hjelp. Venstre går til valg på statlig medfinansiering av viktige infrastrukturprosjekter, som Fornebubane, bane til A-hus og ny T-banetunnel. I tillegg vil vi bygge hele InterCitytriangelet til Halden, Lillehammer og Skien, inkludert en ny Oslo-tunnel.

Ola Elvestuen er Oslo Venstres andrekandidat ved høstens valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**