Styrking av fosterhjemsbarn

Formannskapet hadde idag oppe til behandling en sak knyttet til oppfølging av fosterhjem. I den forbindelse foreslo Venstre at det skal gjennomføres ansvarsgruppemøter hvor alle involverte parter og faginstanser i tilknytning til fosterbarnet skal møte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Sola kommune følger allerede “Rutinehåndbok for kommunenens arbeid med fosterhjem.” Der slås det i punkt 7.2 “Rutiner for oppfølging” at det kan være formålstjenlig at slike grupper opprettes. Vi har likevel erfart at ansvarsgruppene likevel ikke har blitt etablert slik intensjonen var, og at ansvarsforholdene knyttet til fosterbarnet derfor har kunnet blitt opplevd som uklare.

Dette var bakgrunnen for at Venstres representant, Anja Berggård Endresen, foreslo tilleggspunktet om at det SKAL etableres ansvarsgrupper når barn plasseres i fosterhjem. Vi mente det var viktig å sikre best mulig oppfølging for barn som havner i fosterhjem. Arbeiderpartiet støttet forslaget, som dermed ikke oppnådde flertall.

Anja Berggård Endresen

Foto: Amalie Henriksen