– Regjeringen svikter Ringeriksbanen atter en gang

– Jeg frykter banen blir skjøvet ut i tid enda en gang og det må bare ikke skje, og det kommer ikke til å skje når Venstre komme i regjering etter valget, sier Venstres Borghild Tenden. Hun slår fast at partiet setter av 1,2 milliarder kroner til Ringeriksbanen i første transportplanperiode fra 2014 til 2017 for å planlegge dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 - Regjeringen kommer med tomme løfter for Ringeriksbanen, påpeker Tenden.

– Regjeringen kommer med tomme løfter for Ringeriksbanen, påpeker Tenden.
Foto: Venstre

 Venstre vil framskynde arbeidet med Ringeriksbanen i sitt NTP-forslag, ifølge Rebekka Borsch.

Venstre vil framskynde arbeidet med Ringeriksbanen i sitt NTP-forslag, ifølge Rebekka Borsch.
Foto: Tove Hofstad

Stortinget behandler Nasjonal Transportplan i dag. Både regjeringspartiene og opposisjonen vil i gang med byggingen i 2018. Men Venstre frykter at Ringeriksbanen blir skjøvet ut i tid enda en gang.

– De rødgrønne var høyt på banen og lovde at byggingen skulle starte i 2018. Dette ser ut til å være tomme løfter. De har nemlig ikke lagt inn penger til planlegging og grunnerverv i første planperiode fra 2014 til 2017. Men det har Venstre gjort, sier Tenden og stortingskandidat i Buskerud Rebekka Borsch.

«Glemmer» planlegging
– Når regjeringen har «uteglemt» penger til planlegging, er det et klart tegn på at de er mer opptatt av fagre løfter enn av konkret handling. Da ligger det an til nye forsinkelser rundt byggestart for banen. Det må bare ikke skje, og det kommer ikke til å skje når Venstre komme i regjering etter valget, sier Rebekka Borsch.

Venstre har satt av midler
Venstre vil derfor sette av 1,2 milliarder kroner til Ringeriksbanen i første transportplanperiode fra 2014 til 2017 for å planlegge dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss og komme i gang med grunnerverv. Venstre foreslår at Ringeriksbanen fremskyndes med midler til planlegging og oppstart i første periode, til sammen 1,2 mrd kroner fra 2014-2018, og 641 mill kr i 2019-2023 . Venstre organiserer utbygging av Ringeriksbanen som en del av InterCityprosjektet med mulighet for statlig regulering.

Les mer om Venstres forslag til Nasjonal transportplan (NTP).

Sparer reisetid
Bygging av Ringeriksbanen vil integrere arbeidstakere på Ringerike i det store arbeidsmarkedet i Oslo-området. Verdien av dette vil overstige 7 milliarder kroner, det vil spare både reisetid og gi hele Ringeriksregionen et utviklingsløft med flere arbeidsplasser, bedre vilkår for bedrifter og flere innbyggere.

— Med den veksten vi har rundt Oslo vil jo en bane til Ringerike og til Hønefoss bety mye for hvordan vi kan fordele veksten i dette området. Og så vet vi at denne banen er en viktig del av Bergensbanen. Både for gods og passasjerer så er dette den største betydning for å få ned tiden på Bergensbanen, sier Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**