Venstres transportplan – Ringeriksbanen, bymiljøpakke til Drammen og bro over Oslofjorden

– Jeg er kjempeglad for at Buskerud Venstre har fått gjennomslag for flere av fanesakene våre i Venstres nasjonale transportplan som ble presentert i helgen. Venstres NTP slår fast at vi skal utrede bro over Oslofjorden som erstatning for tunnel, det er en milepæl. Dessuten foreslår vi utvidede bymiljøpakker til blant annet Drammen og Buskerudbyen, raskest mulig utbygging av Ringeriksbanen med 1,2 mrd i bevilgninger fra 2014 og byggestart i 2018, ferske penger til slitte fylkesveier og midler til flere ekspressbåter på Oslofjorden, sier Rebekka Borsch, stortingskandidat for Buskerud Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Rebekka Borsch NTP

Foto: Tove Hofstad

– Norge trenger store investeringer for å sørge for gode transportløsninger de neste ti årene. Venstre vil sørge for at langsiktige og miljøvennlige løsninger for folk og næringsliv blir prioritert høyest og lanserer med dette den mest miljøvennlige transportplanen på Stortinget, utdyper Rebekka Borsch.

Venstre øker overføringene til transport for å sikre en moderne jernbane og fremtidsrettede kollektivsystemer i hele landet. Venstre foreslår å øke rammen på NTP med 25 mrd. kroner i løpet av planperioden (2,2 mrd. årlig i perioden 2014-2017 og 2,7 mrd. årlig i perioden 2018-2023). Venstre foreslår at Ringeriksbanen fremskyndes med midler til planlegging og oppstart i første periode, til sammen 1,2 mrd kroner fra 2014-2018, og 641 mill kr i 2019-2023 . Venstre organiserer utbygging av Ringeriksbanen som en del av InterCityprosjektet med mulighet for statlig regulering.

For at flest mulig skal kunne reise kollektivt, må kommuner, fylker og stat spille på lag slik at nye boligområder, butikker og arbeidsplasser plasseres nær kollektivknutepunkt og stasjoner. Ordningen med bymiljøpakker utvides til byområder som Drammen/Buskerudbyen. Totalt bruker Venstre 3,2 mrd kroner til miljøbypakker og 800 mill kroner til sykkelsatsing.

Blant tiltakene i transportplanen er dessuten:
Å øke investeringene i samferdselssektoren med 35 mrd. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag, der 10 mrd. av disse skal dekkes inn med effektiviseringstiltak innenfor egne rammer.
Full InterCityutbygging med dobbeltspor til endestasjonene innen 2025 i ett sammenhengende prosjekt.
Å doble avgangene på Sørlandsbanen, Gjøvikbanen, Østfoldbanen, Dovrebanen, Vestfoldbanen og Kongsvingerbanen.
Prioritere trafikksikkerhet på de mest ulykkesutsatte strekningene.
Starte innhentingen av fylkesveietterslepet gjennom økte bevilgninger.
Inkludere bruk av ekspressbåt som tiltak innenfor kollektivtransport i de 4 største byområdene (mellom by og nærmeste nabokommuner) i tildeling av midler fra henholdsvis Belønningsordning og Bymiljøpakker.
Gjennomføre en omorganisering av jernbaneverket og opprette et eget selskap som skal gjennomføre utbyggingen av InterCityprosjektet, samt øke bruken av offentlig-privat samarbeid innenfor ansvarlige rammer.
Gjennomføre en betydelig reduksjon av planleggingstiden for samferdselsprosjekter, i første rekke med mål om å halvere tidsbruken. Venstre vil sørge for at langsiktige og miljøvennlige løsninger for folk og næringsliv blir prioritert høyest og lanserer med dette den mest miljøvennlige transportplanen på Stortinget.

Last ned Venstres alternative transportplan (pdf)

NTP

Foto: Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**