Venstres alternative transportplan

RV 93 Salkobekken-Eiby og RV 92 Gievdneguoika-Karasjok er med i Venstres transportplan, samt midler til å sikre godsruta til sjøs mellom Bodø og Alta.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

NTP

Foto: Venstre

Omprioriteringer i Finnmark

Venstre vil flytte midler fra Rv93 Kløfta til Rv93 Salkobekken-Eiby og Rv92 Gievdneguoika—Karasjok.

Dette gjør vi fordi det på Rv93 Salkobekken—Eiby er stor årsdøgntrafikk i tettstedet noe som gir svært store utfordringer for trafikksikkerheten. Trafikken ut fra Alta på Rv93 er større enn trafikkmengden på E6 inn til Alta, og vegen må opp på en standard som avspeiler dette. Rv92 er viktig transportkorridor mot Finland og trenger utbedring med tanke på trafikkmengden på strekningen (Omprioritering av midler fra Kløfta: 300 mill.RV 93 og 200 mill. RV92).


Godsruta til sjøs mellom Bodø-Alta

Venstre vil videreføre Nord-Norgeslinjen for godstransport fra bane til sjø i Nord-Norge fra Bodø og Alta og avsetter 200 millioner til å sikre fortsatt drift av godsruten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**