Venstre vil ha tog langs sørlandskysten

Venstre på Stortinget foreslår midler til utredning av en ny kystjernbane på Sørlandet som skal kobles sammen med det kommende InterCity-nettet på Østlandet. I tillegg vil Venstre gjennomføre E18 og E39 på Sørlandet som OPS-prosjekt og øker bevilgningene til dette. — Venstre satser offensivt på tog og veg på Sørlandet, sier stortingskandidat Hans Antonsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Norge trenger store investeringer for å sørge for gode transportløsninger de neste ti årene. Venstre prioriterer langsiktige og miljøvennlige løsninger for folk og næringsliv høyest i sitt alternative forslag til Nasjonal transportplan, som ble lagt fram i helga. NTP-forslaget er det mest miljøvennlige noensinne.

-Venstre tar grønne og visjonære valg, også for Sørlandet, sier Hans Antonsen.

Dette er tiltakene som gjelder Sørlandet:
Tog
Totimersfrekvens på Sørlandsbanen samtidig som nattogtilbudet opprettholdes.
I perioden 2014-17 utredes forlenging av Vestfoldbanen til en kystbane til byene i Aust-Agder og videre til Kristiansand. Planleggingen innebærer sammenkobling av Vestfold- og Sørlandsbanen mellom Porsgrunn og Brokelandsheia.
Det bevilges midler til oppstart av planlegging dobbeltspor Stavanger — Egersund.
InterCity-nettet på Østlandet skal stå ferdig utbygget med dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer innen 2025.
Veg
Veiutbyggingene på E18 og E39 på Sørlandet organiseres som egne OPS-prosjekt.
Underfinansieringen av E18 Tvedestrand — Arendal rettes opp og strekningen fullføres med oppstart i første del av planperioden.
Den manglende del enav strekningen Kristiansand — Søgne tas inn i NTP og OPS-prosjektet gis anledning til å se hele E39 vest for Kristiansand under ett. Ved Kristiansand skal særlig framkommelighet for kollektivtrafikk prioriteres.
For å finansiere OPS-prosjektet på Sørlandet, styrkes bevilgningen med 717 millioner kroner (253 mill 2014-17, 464 mill 2018-23).
Bypakker og sykkel
Arendal-Grimstad er blant byområdene som bymiljøpakkene (inkl belønningsmidlene) skal utvides til.
Det settes av 100 millioner i året til egne belønningsmidler for sykkel.

Forslaget om å utrede sammenkobling av Vestfold- og Sørlandsbanen og en ny jernbane videre mot Kristiansand og Stavanger er en oppfølging av Jernbaneverkets forslag om å bruke 100 millioner kroner til å utrede denne og en annen strekning. Dette ble ikke fulgt opp av Regjeringen.

I Venstres alternative NTP er utredning av strekningen Porsgrunn — Kristiansand finansiert av en bevilgning på i alt 330 millioner kroner til utredning av flere fjernstrekninger i Norge.

Last ned Ta grønne valg – Venstres alternative transportplan (pdf)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**