Det er behov for en storsatsing på miljøvennlig transport. Handlingsregelen for norsk økonomi tilsier at en større andel av avkastningen skal investeres i infrastruktur og samferdsel som også vil komme fremtidens generasjoner til gode, samtidig som den setter rammer for pengebruken. I tillegg legger Venstre klimaforlikets mål om reduksjoner i norske utslipp og at trafikkveksten i og rundt de store byene skal tas med kollektivtrafikk, sykkel eller gange til grunn for vår transportplan.
Last ned Venstres alternative transportplan (pdf)
Kollektivsatsing
Venstre øker overføringene til transport for å sikre en moderne jernbane og fremtidsrettede kollektivsystemer i hele landet. Venstre foreslår å øke rammen på NTP med 25 mrd. kroner i løpet av planperioden (2,2 mrd. årlig i perioden 2014-2017 og 2,7 mrd. årlig i perioden 2018-2023). Dessuten må bilparken bli mer miljøvennlig, og lav- og nullutslippsbiler må få forutsigbare rammevilkår.
Konkrete tiltak
En liberal samferdselspolitikk gjør det enklere å ta grønne valg i hverdagen. Venstre foreslår:
Å øke investeringene i samferdselssektoren med 35 mrd. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag, der 10 mrd. av disse skal dekkes inn med effektiviseringstiltak innenfor egne rammer.
Full InterCityutbygging med dobbeltspor til endestasjonene innen 2025 i ett sammenhengende prosjekt.
Å doble avgangene på Sørlandsbanen, Gjøvikbanen, Østfoldbanen, Dovrebanen, Vestfoldbanen og Kongsvingerbanen.
Igangsette Ringeriksbanen som vil forkorte reisetiden til Bergen med en time.
Full bybaneutbygging i Oslo, Bergen og Stavanger og opprustning av kollektivsystemene i flere byer og tettsteder, der 50 prosent statlig finansiering for store prosjekter legges til grunn.
Begynne realiseringen av ferjefri E-39 og ruste opp E18 på sørlandet og E6 nord for Trondheim.
Prioritere trafikksikkerhet på de mest ulykkesutsatte strekningene.
Starte innhentingen av fylkesveietterslepet gjennom økte bevilgninger og rentekompensasjonsordning.
Konkrete løft for mer miljøvennlig fremføring av gods, blant annet flere krysningsspor og videreføring av Nord-Norgelinjen fra Bodø og nordover.
Gjennomføre en omorganisering av jernbaneverket og opprette et eget selskap som skal gjennomføre utbyggingen av InterCityprosjektet, samt øke bruken av offentlig-privat samarbeid innenfor ansvarlige rammer.
Gjennomføre en betydelig reduksjon av planleggingstiden for samferdselsprosjekter, i første rekke med mål om å halvere tidsbruken.
Se også Trine Skei Grande presentere NTP overfor Landsstyret: Lørdag 15. juni
Video: Video for Web