Venstres alternative NTP satser på Nord-Norgelinjen

I dag ble Venstres alternativ til Nasjonal Transportplan presentert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Ta grønne valg

Norge trenger store investeringer for å sørge for gode transportløsninger de neste ti årene. Venstre vil sørge for at langsiktige og miljøvennlige løsninger for folk og næringsliv blir prioritert høyest og lanserer med dette den mest miljøvennlige transportplanen på Stortinget.

En liberal samferdselspolitikk gjør det enklere å ta grønne valg i hverdagen. Venstre foreslår:
Å øke investeringene i samferdselssektoren med 35 mrd. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag, der 10 mrd. av disse skal dekkes inn med effektiviseringstiltak innenfor egne rammer.
Full InterCityutbygging med dobbeltspor til endestasjonene innen 2025 i ett sammenhengende prosjekt.
Å doble avgangene på Sørlandsbanen, Gjøvikbanen, Østfoldbanen, Dovrebanen, Vestfoldbanen og Kongsvingerbanen.
Igangsette Ringeriksbanen som vil forkorte reisetiden til Bergen med en time.
Full bybaneutbygging i Oslo, Bergen og Stavanger og opprustning av kollektivsystemene i flere byer og tettsteder, der 50 prosent statlig finansiering for store prosjekter legges til grunn.
Begynne realiseringen av ferjefri E-39 og ruste opp E18 på sørlandet og E6 nord for Trondheim.
Prioritere trafikksikkerhet på de mest ulykkesutsatte strekningene.
Starte innhentingen av fylkesveietterslepet gjennom økte bevilgninger og rentekompensasjonsordning.
Konkrete løft for mer miljøvennlig fremføring av gods, blant annet flere krysningsspor og videreføring av Nord-Norgelinjen fra Bodø og nordover.
Gjennomføre en omorganisering av jernbaneverket og opprette et eget selskap som skal gjennomføre utbyggingen av InterCityprosjektet, samt øke bruken av offentlig-privat samarbeid innenfor ansvarlige rammer.
Gjennomføre en betydelig reduksjon av planleggingstiden for samferdselsprosjekter, i første rekke med mål om å halvere tidsbruken.

Les hele Venstres forslag her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**