Sats på læreren

– Alt i skolen starter med læreren. Ut fra vår analyse om hovedutfordringa i norsk skole, er lærermangelen og den store bruken av ufaglærte en av de største utfordringene vi står overfor, understreket Venstres leder Trine Skei Grande i dagens debatt i Stortinget om stortingsmeldingen om kvalitet og mangfold i felleskolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stortinget avviklet i dag den siste store skoledebatten i Stortinget før høstens valg. Tema for debatten var Meld. St. 20 (2012-2013) om kvalitet og mangfold i fellesskolen, som kunnskapsministeren la frem tidligere i år. Venstres leder Trine Skei Grande vektla en rekke temaer i sitt innlegg, men tok utgangspunkt i Venstres stolte skolehistorie.

Stolt skolehistorie
– Venstre la grunnlaget for den felles offentlige skolen. Jeg har lyst til å trekke fram to hovedpunkter som har vært viktig for Venstre i skolehistorien. Da vi laget den felles offentlige skolen, var fellesskapet viktig. Det var viktig at husmannsdatteren og prestesønnen satt på samme skolebenk, og det var viktig at man så hele mennesket. Jeg tror jeg har nevnt det før, at det var ganske radikale tanker på den tida det at alle mennesker skulle lære seg f.eks. å lese og skrive og regne, sjøl om de kanskje aldri skulle holde i et ark, sa Skei Grande i debatten.

Sats på læreren

Venstre vil satse på læreren

Foto: TV2

– Alt i skolen starter med læreren. Ut fra vår analyse om hovedutfordringa i norsk skole, er lærermangelen og den store bruken av ufaglærte en av de største utfordringene Vi kan definere. Hvis vi skal gjøre noe med det, må vi først og fremst bygge en ny lærerutdanning i bunnen basert på en femårig lærerutdanning med godt integrert praksis. Vi må ha en rett og en plikt til etter- og videreutdanning. Vi må innføre en sertifiseringsordning som henger sammen med den retten og plikten, og som er med på å øke statusen til yrket. Vi vil ha avlastning gjennom å bruke flere yrkesgrupper inn i skolen. Venstre har nå foreslått 1 000 nye helsesøstre i de siste sju budsjettene — tror jeg det er — og vi er glad for at regjeringa er litt på vei. Å bidra med den type yrkesgrupper tror vi er med på å få flere lærere tilbake, understreket Skei Grande.

Kutt i byråkratiet
– Vi vil kutte i byråkratiet. Vi har hatt en tidsbruksmelding her i Stortinget, som ikke har hatt noen som helst annen virkning enn en mellomrapport i spesialundervisninga og ingen store grep for å kutte i byråkratiet. Og vi må ha flere lærere som i dag er utdannet som lærere, ut igjen i yrkespraksis som lærere, lovte Skei Grande.

Flere karriereveier
– Jeg er kjempeglad for at veldig mange av de tingene som Venstre nå har snakket om gjennom flere år, begynner å få mer og mer tilslutning i salen. Jeg er kanskje mest glad for at det forslaget som vi behandlet for to måneder siden om karriereveier for lærere, som ble nedstemt med brask og bram, nå plutselig har hele opposisjonens støtte. Det betyr at landsmøter kan være sunt for noen og enhver. Jeg er veldig glad for at vi har fått så mye støtte til den ideen, fremhevet Skei Grande

Andre temaer
Skei Grande vektla også behovet for å endre innretningen på leksehjelpordningen, betydningen av å løfte yrkesfagene, en forbedret organisering av spesialundervisningen og å sikre gode tegnspråktilbud i sitt innlegg. Hele innlegget kan du lese her.

Les alle saksdokumentene, inkludert innstilling med forslag, her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**