Avvik i barnehage, vedlikehold, og ladestasjon

Sist kommunestyremøte hadde Venstre flere spørsmål til ordføreren bla. om avvik i kommunale barnehager, framtidige driftsutgifter knyttet til en full-finansiert kommunale kunstgressbane, og behovet for ladestasjoner for el. biler i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Spørsmål til ordfører

Barnehage

Foto: stock.xchng

Det er flere kommunale barnehager som har avvik i driften knyttert til bygninger og innemiljø for barna og de ansatte etter tilsyn. Vil ordføreren ta et initiativ til at alle utestående avvik i de kommunale barnehagene blir lukket før det nye barnehageåret begynner?

Hvis kommunen fullfinansierer bygging av en kommunal kunstgress og friidrettsbane på Hov stadion med låneopptak over ti år, kan ordføreren gi et overslag over finanskostnadene knyttet til byggeprosjektet?

vedlikehold-bygg01

Foto: www.byggutengrenser.no

Bygg og eiendom har i flere tertialrapporter, bla. i 2012, poengtert at vedlikeholdet av kommunale bygg og anlegg er underbudsjettert. Det er antydet et vedlikeholdsetterslep på flere ti-talls millioner. I tertialrapport for 1ste kvartal i år anslås det årlige vedlikeholdet til ca. 9 millioner. Vil ordføreren ta initiativ til at vedlikeholdet av kommunale byggninger og anlegg blir prioritert tilsvarende i budsjettet for 2014 slik at vedlikeholdetterslepet ikke øker?

ladestasjon03

Foto: www.lunner.kommune.no

Kommuner som Gran og Lunner har tatt initiativ til, og etablert, ladestasjoner for el. biler. Dette er et viktige infrastrukturtiltak for økt bruk av miljøvennlige alternativer til dagens bilpark. Vil ordføreren ta et initiativ til etablering av en eller flere miljøvennlige ladestasjoner for el. bil i Søndre Land ?

For
Felleslista KrF, SP, Venstre